Aquazurra is H O T!

Aquazurra is hot!

Opeens was Aquazzura de hotste schoen onder de A-listers: Julianne Moore, Nicole Kidman, Jennifer Lawrence, Amal Clooney en Charlize Theron waren de eerste fans die schitterden op de rode loper met een paar sexy Aquazzura’s.  Zelfs Meghan Markle droeg op maat gemaakte Aquazurra’s tijdens de royal wedding met Prince Harry onder haar trouwjurk. Niet slecht als je bedenkt dat het bedrijf pas in 2011 is opgericht in Florence, ieder jaar hun omzet verdrievoudigt en nu al meer dan twintigmiljoen euro omzet neerzet. De Colombiaan Edgardo Orsorio en zijn businesspartner Ricardo D’Almeida Figueiredo hebben vele mooie plannen en geven het geheim van hun succes bloot.

Eerst moet dit even gezegd worden: de Colombiaan Edgardo Orsorio en zijn businesspartner Ricardo D’Almeida Figueiredo hebben stijl. Alles wat ze doen, van het inrichten van hun winkels tot en met het produceren van schoenendozen, doen ze met grote klasse. Ze komen op de juiste feestjes, verkeren in de juiste kringen en jetsetten de wereld rond alsof het moeiteloos gaat. De heren zien er altijd onberispelijk uit en hebben voor iedereen een vriendelijk woord. ‘We luisteren naar mensen,’ lacht Osorio. ‘We vinden het heerlijk om inspiratie op te doen. Zo kwamen we erachter dat onze vriendinnen het liefst de hele dag rondrennen op platte schoenen, maar dat wij alleen maar hoge hakken maken om mee uit te gaan. We hebben een prachtig plat schoentje ontworpen waarmee je overdag naar al je afspraken kunt maar je ’s avonds ook nog elegant onder een jurkje kunt dragen. Dat werd meteen een regelrechte hit.’ De in Colombia geboren ontwerper brengt zijn vrije tijd dan ook het liefste aan zee door, om zijn batterij weer op te laden en inspiratie op te doen voor zijn volgende collecties.

Leermeesters

De prachtige schoenen van Aquazzura worden wereldwijd op 350 punten verkocht, inclusief Barneys in New York, Net-a-Porter en Matchesfashion.com. Sinds het prille begin is hun omzet jaarlijks verdrievoudigd en geldt hun merk als het snelst groeiende concern in de schoenenbusiness. ‘Het is exponentieel gegroeid,’ vertelt Ricardo D’Almeida Figueiredo, de mede-eigenaar van het merk. ‘Het is buiten onze verwachting zo ontzettend snel gegroeid dat we elkaar vaak vol ongeloof aankijken.’ De oprichters van het geliefde schoenenmerk bouwen het merk heel bewust op en zien geen detail over het hoofd. Elke stap wordt goed doordacht, in kaart gebracht en met precisie uitgevoerd. Om het bedrijf tot naar de beoogde groei te brengen, hebben ze de voormalige financiële chef Jean-Michel Vigneau van Pucci aangesteld en Cyrille Callari als uitvoerend producent voor al hun plannen. Want de heren zien het groots voor zich: winkels in de grote steden, een herenlijn, een accessoirelijn en in de toekomst wellicht parfum, beautyproducten en zonnebrillen om het assortiment aan te vullen. Wie denkt dat het succes het duo is aan komen waaien, heeft het mis. ‘We hebben vijf jaar achter de schermen precies uitgedacht hoe we het merk neer wilden zetten. Niets is aan het toeval overgelaten. Het zijn vele elementen die ervoor zorgen dat ons bedrijf zo groeit en bloeit en de eerste en gelijk meest belangrijke les is dat we het vak geleerd hebben bij anderen,’ vertelt Osorio tijdens een interview. ‘Veel mensen denken als ze van de universiteit komen dat ze het allemaal wel weten en beginnen dan meteen hun eigen bedrijf. Ik weet dat je eerst ervaring moet opdoen en de fouten moet maken bij anderen.’ En Osorio heeft een indrukwekkend cv voordat hij voor zichzelf begon: Roberto Cavalli, Salvatore Ferragamo en René Caovilla waren zijn leermeesters, en zijn compagnon werkte voor een pr-bedrijf met klanten als Louis Vuitton, Cartier en Gucci. Samen vullen ze elkaar aan en delen ze de ervaring die ze bij anderen opgedaan hebben.

Onderscheiden

‘Het was ook absoluut belangrijk dat ons merk zijn oorsprong heeft in Florence, want hier zitten de beste leerlooiers, fabrikanten en leveranciers. Door de jaren heen hebben we een groot netwerk opgebouwd, wat ontzettend belangrijk is voor onze werkwijze,’ vertelt Osario. ‘In het begin ging ik iedere dag naar de fabriek toe. Ik sprak niet alleen met de eigenaar, maar ook met de mensen die de schoenen maken, de productie leiden tot en met de juffrouw die de schoenen schoonmaakt. Als jonge ontwerper zijn die contacten ontzettend belangrijk, want ze moeten je het gunnen en in je geloven. Ik was destijds natuurlijk maar een heel klein klantje en niet zo belangrijk voor ze, dus ik moest me onderscheiden door er te zijn. Op die manier bouwde ik aan een persoonlijke relatie en kon ik met ze praten over de kwaliteit, de levering en de afwerking. Ik geloof heilig in persoonlijke relaties, het is heel belangrijk voor me.’ Hun hoofdkantoor is gevestigd in het iconische Palazzo Corsini, waar ook hun flagstore winkel huisvest.

Meer lezen? De Talkies SEPTEMBER issue ligt vanaf 14 september in de winkels. Abonneren op Talkies doe je hier en de nieuwe editie bestellen kan ook.

Tekst Esther Kreukniet

Fotografie Aquazzura

Aquazurra is hot!