Best things in life: 5 gouden tips!

Best things in life: 5 gouden tips!

Best things in life: 5 gouden tips!

Best things in life: 5 gouden tips!

Wat maakt jou gelukkig op micro niveau?

Waarschijnlijk weet je heel goed wat jou happy maakt op macro niveau, oftewel de grote dingen in het leven: gezondheid, vrijheid, liefde, goede toekomst, maatschappelijke betrokkenheid, financiële onafhankelijkheid, fijne mensen om je heen, een mooi dak boven je hoofd, vakanties en ga zo nog maar even door. Dat begrijpen we. En vaak wil je daar meer, meer, meer, meer van, we zijn tenslotte mens en geen monnik op een berg in Tibet, nietwaar. Alleen, de vraag is hoe bereik je dat?
Daarom heb ik op aanraden van mijn lieve yogajuf het boek van Jay Setty besteld: Denk als een Monnik. Hierin leer je hoe je overdenken kunt stoppen, hoe je je angst kunt gebruiken, hoe je kunt leren van iedereen die je ontmoet, waarom je niet je gedachten bent, hoe je je doel kunt vinden, waarom vriendelijkheid cruciaal is voor succes maar vooral hoe dankbaarheid je sterkste wapen is…. Bingo! Want het geheim is namelijk dat wat jou gelukkig maakt op het kleine micro niveau de basis legt voor jouw geluk op macro niveau. Het zijn de kleine dingen die ’t ‘m doen, zeg maar.

best life, 5 gouden tips

Dankbaarheid werkt bij mij ook altijd heel sterk als mijn kracht overspoeld wordt door angst en twijfels. Zodra ik begin te ‘piekeren’ (of tobben zoals wij het in de familie noemen) verlies je je kracht. Zo simpel is het. En daar heb ik een aantal technieken voor geleerd die ik graag met je deel.

Het is heel simpel, we beginnen met een lijstje:

  1. maak een lijst met de beste dingen die je hebt in je leven, in het hier en nu.
  2. omring je met positieve mensen, blije mensen werken besmettelijk, schrijf op wie jou blij maakt, allen de gedachte eraan is al goed.
  3. schrijf op waar je ’s ochtends van geniet, bijvoorbeeld een vers croissantje, luisteren naar de radio, je leuk aankleden, je kop koffie/thee of een warme douche.
  4. schrijf op waar je een energyboost van krijgt, dat kan iets van je werk zijn, sport of je beste vriendin.
  5. schrijf op waar je de slappe lach van krijgt/kreeg.

Lees ze terug, dit zijn zomaar vijf tips voor jezelf, op microniveau (klein, dagelijks dus bereikbaar), je eigen blijmakers die je dagelijks kunnen omringen. Die je dus kracht geven waardoor je het goede in je leven aantrekt en je dus de dingen kunt bereiken die je graag wilt. Het mooie is, als je met dit lijstje bezig bent of aan deze leuke dingen denkt, je dus geen ruimte in je hoofd hebt om te piekeren. En dat is precies de techniek die ik wil uitleggen. Zelfvertrouwen is geloven dat je een kracht bezit die sterker dan je angst en twijfel is. Want puur zelfvertrouwen komt uit het geloof in jezelf die sterker is dan je angst en eeuwige twijfel. Dat geloof, die overtuiging en die kracht verpletteren je angst en twijfel. Je geeft ze geen ruimte omdat je je kracht liever voedt met de mooie dingen die nu in je leven spelen en bereikbaar zijn. Ze vormen het fundament voor je verdere leven en de dingen die je nog graag wilt bereiken. Want dat doe je vanuit die kracht, vanuit dat zelf vertrouwen, het vertrouwen in je zelf. Hoe ik dit weet? Ach, ik lees graag wijsheid van inspirators, neem eens een kijkje op Instagram @conniespower of @waynedyer @anthonyrobbins @oprahwinfrey, zij zijn ook mensen die me dagelijks blij maken en positieve energy geven. (bovenstaande quote komt bijvoorbeeld van conniespower 😉

Best things in life: 5 gouden tips!

Van de week kreeg ik dezelfde boodschap in een andere vorm binnen, echt heel mooi en ook frappant want dat betekent dat je er onbewust erg mee bezig bent. Ik had een bezoek gebracht aan de begraafplaats in Rockanje bij het graf van mijn moeder en had een klein gesprekje met haar. (Niet dat ik opeens gek ben, maar dat doe ik altijd). Ik zou de volgende dag 51 worden (eenenvijftig – my god, ik voel me geestelijk nog 25!) en ik heb een traditie bedacht om haar dan te gaan bedanken voor haar steun van afgelopen jaar en haar stiekem ook een beetje te vragen om voor me te zorgen in mijn aankomende levensjaar. Terwijl ik daar een beetje zat te piekeren (hoe gaat het met die Corona, m’n werk loopt terug, haal ik het financieel wel, waar kan ik kosten schrappen, hoe kan ik meer werk krijgen, wordt m’n nieuwe boek wel goed ontvangen, zal het goed gaan met m’n kind, m’n vadertje, m’n familie, ieders gezondheid – afijn je kent het wel, ik kreeg natuurlijk geen eenduidig antwoord. Piekeren over wat wel of niet was, ik werd er in ieder geval niet vrolijk van en voelde me klein. Ik liep terug over het pad, de herfstbladeren dwarrelden om me heen, het was stil en opeens kreeg ik een antwoord door. “Zolang je blijft piekeren, sta je niet in je kracht. Ga eerst eens uit van je eigen kracht en je zorgen zullen verdwijnen.” Het was alsof het licht aanging, de mist verdween en de zon op kwam. En dat allemaal tegelijk. Halleluja. Dit was omdenken! Potverdorie, dat ik daar niet eerder zelf aan gedacht heb, soms voel ik me zo enkeling om in herfstsferen te blijven. Natuurlijk! Logisch: als je blij bent met jezelf, als je je sterk voelt en overtuigd bent van je kunnen, los je dingen met gemak op of verdwijnen dingen gewoon omdat je je er niet op focust. Het begint dus met zelfvertrouwen! En dat kun je leren, dat kun je vormen, daar kun je je in trainen, dat is maakbaar. Ook precies door anders om te denken. De pieker en twijfel niet toe te laten door aan andere dingen te denken of te mediteren, hierover vertel ik later. Want als jij je krachtig voelt, werk je beter, slaap je beter, ben je socialer/vriendelijker, doe je rotklussen makkelijk, acteer je beter, en ja, voetbal je zelfs beter als dat je ding is. Waarschijnlijk voor jullie allemaal al gesneden koek maar voor mij was het toch weer een openbaring, hoe fijn. Want ik focuste me altijd op de zorgen: wat als dit en wat als dat, zelf als de problemen er nog niet waren, was ik toch angstig of twijfelachtig over de toekomst. Zo zonde. Want als je in je kracht staat, veeg je die twijfels zo van tafel. Daar heb je dan de kracht voor dus dat doe je ook, heel fijn. Ach ja, ik moest er 51 voor worden en daarom deel ik het met jou, zodat je al veel eerder sterk, mentaal krachtig en energiek in het leven komt te staan. Met of zonder Corona, zorgen, financiële zekerheid, sociale issues of wat dan ook.

Best things in life: 5 gouden tips!

De technieken die jou in je kracht zetten zijn eindeloos en variëren. Mijn recept voor een gebalanceerd en gezond leven om krachtig te zijn, is goede voeding, ruim voldoende slaap, genoeg beweging, mindfullness, relativeren en dingen makkelijk kunnen loslaten. Maar geen van deze dingen werken zonder meditatie. Meditatie is echt het slotstuk om je leven naar een hoger niveau te tillen. Meditatie zorgt er namelijk voor dat je ruimte in je hoofd krijgt waardoor je anders naar dingen kijkt. Het verlegt de focus, je ruimt dingen op en je geeft negatieve gedachten geen kans. Hierdoor wordt je creatief, energiek, krachtig en verwerk je dingen goed die in jouw leven spelen. ook de negatieve dingen. Hoe fijn is dat! Ik wens jou dat ook toe. En het is niet zo dat er geen problemen meer komen of zijn, tuurlijk die blijven. Maar je vult je hoofd niet met onrechtmatige gedachten of gepieker. Je moet in het leven al dealen met de dingen die er wel zijn of op je pad komen dus vervuil je gedachten niet met twijfel en gepieker waar je niets aan hebt. Veel mensen beginnen hun ochtend met vijf minuten meditatie om hun hoofd op te schonen en de dag fijn te beginnen, waardoor je gelijk in je kracht komt.(ademhalingmeditatie zijn hier heel geschikt voor: https://youtu.be/0B8H9QjbDi4) ) en een geleide meditatie oefening die je vaak op Youtube vindt, om je zorgen weg te nemen werkt bij mij ook heel goed.

Best things in life: 5 gouden tips!

Het is schijncontrole om te denken dat je met tobben of piekeren iets oplost. Zeker als die zorgen er nog niet zijn. Leef in vertrouwen.

Als jij kunt veranderen hoe je tegen dingen aankijkt, veranderen de dingen.

“When you change the way you look at things, the things you look at, change” – Albert Einstein.

Probeer het eens. Omdenken. Maak er een mooie dag van en schrijf voor jezelf op wat jou het beste zou helpen. Wees liefdevol, naar jezelf en een ander en je staat in je kracht.

Wil je meer weten? In mijn boek Pluk je Geluk geef ik je een maand lang iedere dag goede tips, een schrijfoefening maar ook een oefening en recept om je body en mind krachtig te maken. Met mooie tips, adviezen, meditatie en manieren om rust en balans in je leven te ervaren. Wil je meer informatie? Kijk dan op deze pagina en lees in alle rust waar Pluk je Geluk jou bij zou kunnen helpen.

Liefs, Esther

Kijk eens op Youtube welke meditatie bij jou past, ik geef hieronder wat voorbeelden.