Communicatiestrategie

Een doeltreffende communicatie strategie is natuurlijk nauw verbonden met je organisatie en wat je wilt uitstralen. Allereerst moet je goed je doel voor ogen hebben: wat wil je? Wil je meer naamsbekendheid, meer verkoop of juist een nieuwe dienst aanbieden voor nieuwe klanten? Voor ieder doel is er een geschikte communicatie strategie en ik denk graag met je mee. Want de communicatiestrategie richt zich juist op dat doel of die doelgroep te bereiken met de juiste middelen. Als de communicatiestrategie marktgericht op sales is, dan is de communicatie strategie dat ook. Maar als de organisatiestrategie voort komt uit de organisatie, gaat het om zaken als reputatie en identiteit. Het is belangrijk een scherpe focus aan te brengen en de organisatie en communicatie met elkaar te koppelen. We voeren een interne en een externe analyse om het beleid helder te krijgen.

Voorbeeld: jij schrijft een boek; hoe wil je je visie, missie en kernwaarden naar buiten brengen? En hoe veel omzet of financiële resultaten wil je behalen en waarmee? Stel jezelf dan de volgende vragen om een eenheid in je communicatie strategie te creëren.

  • Wat is mijn communicatiestrategie voor dit product of dienst?
  • Is er intern draagvlak (wie?) voor de toekomstige communicatiestrategie?
  • Zorgt de communicatiestrategie ervoor dat de kernwaarden van mijn bedrijf verder worden geladen? En hoe?
  • Zorgt de communicatiestrategie er voor dat de middelen en acties op elkaar zijn afgestemd en elkaar versterken?
  • Speelt deze communicatiestrategie in op trends en ontwikkelingen?
  • Welke marketingdoelen wil je halen met deze communicatiestrategie?
  • Wat wordt je financiële omzet/resultaat?

Het Communicatie Canvas

Belangrijk is dat jij je doelgroep duidelijk voor ogen krijgt. Vroeger zette je een advertentie, liet je wat folders maken en als je echt veel investeerde een radio commercial op de lokale zender maar dat koste aardig wat geld. Nu kun je je doelgroep direct aanspreken via social media maar je moet wel heel duidelijk segmenteren. ben jij een fotografe voor kinderen? Dan zie jij waarschijnlijk duidelijk voor je wie (vrouwen met jonge kinderen) wie je wilt benaderen op Facebook of Instagram. Heb jij een loodgietersbedrijf dan moet je duidelijk voor ogen hebben of je je op de particulier richt of het bedrijfsleven (of allebei) en stel je je communicatiestrategie daar op af.

Voor het bepalen van je hulpmiddelen voor het Communicatie Canvas heb je drie categorieën:

  • owned media: hoge controle over de boodschap, matige betrokkenheid van je doelgroep, middelhoge kosten
  • earned media: matige controle over de boodschap, hoge betrokkenheid van je doelgroep, lage kosten
  • Paid media: hoge controle over de boodschap, matige betrokkenheid van je doelgroep, hoge kosten

Owned media zijn de website, social media, blog, eigen magazine en nieuwsbrief

Earned media zijn reviews, virals, free publicity in krantenberichten of tweets die viral gaan

Paid media zijn de tv- en radio commercials, prints maar ook sponsoring van de lokale voetbalclub.

Hoe maak je nu een goede keuze en belangrijker nog: hoe ga je dit allemaal vormgeven? Want iemand moet het doen, je moet met regelmaat je communicatiestrategie uitvoeren. Dit gaat altijd om maatwerk. Een communicatiestrategie omvat een half jaar tot maximaal twee jaar naar mijn mening. Na een half jaar kun je dus ook pas echt resultaten meten. En juist op het moment dat je denkt, ik kap ermee, het heeft toch geen zin, moet je doorzetten, ik heb daar talloze voorbeelden van.

Maak een menukaart

Het is slim om te werken met een menukaart voor je communicatiestrategie en middelen. Op het hoofdmenu staan de middelen die de organisatie inzet om de gestelde doelen te halen. Op het keuze menu staan dan de interessante en aanvullende opties. En het nagerecht kan wisselen uit de creatieve opties die daar uit voort komen.

Wil jij met mij een menukaart maken? Je moet betrokken zijn bij je communicatiestrategie en je doelgroep, iedere dag een uurtje uittrekken voor je social media is tegenwoordig niet eens meer vreemd. Dit is omdat het grote geheim niet zenden maar betrokkenheid is. Dus niet alleen maar laten zien wat je verkoopt, maar ook hoe je het verkoopt, hoe je het laat maken, wie er op de werkvloer aan mee werkt en de zogenaamde storytelling achter je product of dienst. Heel veel mensen zijn daar van nature al heel goed in, anderen hebben er geen tijd voor of weten niet precies wat voor jou(w bedrijf) werkt. Snap ik. Want jij bent ondertussen erg druk als advocaat, eigenaresse van een boetiek, verzekeringsadviseur, HR manager voor een groot bedrijf, manager van een hotel of directeur van een bedrijf in zonnepanelen. Dan heb je het druk met andere zaken. Je scant je social media wel, je levert ook heus wel ideeën in voor de nieuwsbrief en je schrijft ook vast wel eens een blog, maar je hebt geen tijd (of zin) om dat zowel intern als extern herhaaldelijk naar buiten te brengen en te delen. Laat staan om nog op je doelgroep te reageren of uit te nodigen. Hoe ga je dat oplossen?

Sidekick – bepaal je structuur aan de hand van de volgende hulpmiddelen:

  • visie
  • missie
  • kernwaarden
  • identiteit
  • imago
  • reputatie

 

Zou ik je hierbij kunnen helpen? Ik help ondernemers hun boodschap helder overkrijgenbedrijven met hun strategie en schrijf teksten voor personeelsbladen, bedrijfsmagazines of social media. Ik adviseer over de communicatiestrategie, denk mee maar doe vooral het belangrijkste: ik luister. Mijn inlevingsvermogen is denk ik het belangrijkste – ik kruip in de huid van de onderneming en probeer hun visie zo goed mogelijk te vertalen voor de doelgroep die zij voor ogen hebben. Dat kan al met een simpel blogje of bijvoorbeeld door de verschillende stappen in het interne en externe communicatieplan door te nemen en medewerkers te trainen. Ieder z’n vak namelijk.

Want wanneer moet je een professionele tekstschrijver inhuren? Dat ligt eraan: als je je website wilt vernieuwen, als je gevraagd bent om een stuk in te leveren voor de krant of een magazine, je social media wilt opkrikken, een pakkende nieuwsbrief wilt schrijven, goede product informatie wilt neerzetten, regelmatig nieuwe (SEO) tekst op de website wilt, een personeelsblad wilt schrijven, een pakkende blog wilt maken of misschien wel een jubileum boekje wilt maken of een (online) tijdschrift in kleine oplage… Er zijn voorbeelden genoeg uit mijn eigen voorbeeldpraktijk die ik graag met je deel!

Een ondernemer staat er namelijk altijd alleen voor en hoe fijn is het dan om iemand te hebben die precies jouw visie onder woorden en tot uiting kan brengen? Snel en accuraat en zonder hoge kosten? Ik ben zelf ook ondernemer en ik begrijp hoe lastig het is om een goede tekstschrijver of communicatiestrateeg in de buurt van Rotterdam te vinden, die ook nog eens zelfstandig werkt en jullie werkwijze begrijpt. Voor een normaal tarief kun je me inhuren, zonder addertjes onder het gras. Ik werk voor coaches, ZZP’ers, CEO’s en bedrijven. Dus heb je een keer een krantenartikel, column of blog dat je in moet leveren? Bel me, maken we er samen een mooi stuk van.

Lees hier verder over mijn deals en tarieven: