Denk je te veel na? Zo kom je uit je hoofd!

Je kent het wel: druk op je werk, nog 10.000 dingen to-do op je lijstje, nog even bij je moeder langs en die gymschoenen van je dochter ophalen bij haar vriendinnetje, niet vergeten boodschappen te halen en vooral niet vergeten je vriendin te bellen om te vragen hoe haar sollicitiatiegesprek ging. Een mens heeft 60.000 gedachten per dag, dat is best veel, zeker als je gedachten maar in een kringetje blijven ronddraaien waardoor je niet verder komt. In deze donkere winterperiode wil je hoofd ook nog wel eens sombere gedachten produceren en dan weet je dat je teveel in je hoofd leeft. Burn-out, depressie of gewoon oververmoeidheid liggen dan al snel op de loer. Geen zorgen – je bent niet alleen, iedereen heeft dat. Gelukkig zijn er manieren om uit dit “overdenken” te komen zodat je weer rust in je hoofd krijgt. Deze 3 technieken helpen je snel uit je hoofd te komen.

  1. in het moment leven. Wat ben je nu aan het doen? Kijk eens om je heen en neem met je zintuigen waar wat je eigenlijk aan het doen bent door de volgende vragen te stellen: waar ben ik? Beschrijf nauwkeurig waar je bent. Wat ben ik aan het doen? Beschrijf nauwkeurig wat je aan het doen bent. Wat zie ik? Beschrijf nauwkeurig wat je ziet, tot in de details. Wat ruik ik? Beschrijf nauwkeurig wat je ruikt en haal drie keer diep adem met je ogen dicht. Wat hoor ik? Beschrijf nauwkeurig wat je hoort en sluit even je ogen. Een auto die voorbij rijdt, een vliegtuig die overvliegt, het tikken van de verwarming of een gesprek in de verte op je werk. Het lijkt te simpel en misschien irritant maar het is prima om jou even uit die sleur te halen. Doe maar even niets, ja mag twee minuutjes niets doen en hier gewoon zitten, terugkerende gedachten duw je weg want je leeft even in dit moment, heerlijk.   
  2. Richt je aandacht op iets  fysieksSoms worden we getroffen door een gedachten infarct. Je komt vast te zitten in een ingewikkelde draaikolk van gedachten, en het voelt onmogelijk om uit je hoofd te komen.Dit soort momenten ontstaan vaak wanneer je probeert te slapen, terwijl je brein zich liever bezighoudt met alle zorgen en angsten over de toekomst. Ik heb het soms ook als ik net wakker ben, dan gaat die enorme fabriek aan gedachten weer draaien. En dat is niet even leuk, zeker als je brein je allerlei zorgen en angsten over de toekomst influistert. Dat gaan we anders doen!Wat kun je doen om op dit soort momenten toch uit je hoofd te komen? Ik gebruik vaak deze truc als ik in bed lig: ik verplaats mijn aandacht naar het gevoel van de lakens op mijn huid.

    Door je aandacht te verplaatsen naar een fysieke sensatie kun je snel en effectief uit je hoofd komen. Perfect voor de momenten waarop je vast lijkt te zitten in een spiraal van negativiteit.

    Hoe het werkt? De eerste stap is acceptatie. Simpel: ik erken dat ik vast zit in een gedachtenspiraal. Ik besluit mijn aandacht te verplaatsen naar de sensatie van de lakens op mijn huid. Ik beweeg bijvoorbeeld mijn arm of benen, en observeer heel goed hoe dit voelt. Als ik dan opnieuw in mijn hoofd gezogen word (en ik dit opmerk), breng ik mijn aandacht opnieuw naar de lakens.

    Na een paar keer begint mijn brein te kalmeren en lukt het me om uit mijn hoofd te komen en in slaap te vallen of op te staan. En ik beloof mezelf ook leuke dingen: in plaats van te liggen mekkeren kan ik net zo goed lekker alvast 10 minuten yoga oefeningen doen, thee zetten en een ontbijtje maken. Wat ook helpt is een affirmatie te bedenken die bij je past, bijvoorbeeld: iedereen heeft zorgen, dus je bent niet de enige en het komt altijd goed. Ik laat me niet gek maken, ik zie wel, ik kan niet alles controleren. En: (ook een hele goede) het leven is bedoeld om in vreugde te leven en niet jezelf zorgen te geven. 

    Je kunt dit ook doen op andere manieren:

    • Het gevoel van je voeten op de grond.
    • De sensatie van je billen die op de zitting drukken, of je rug tegen de leuning.
    • Het gevoel van ‘zwaarte’, ervaren hoe de aarde je lichaam naar zich toe trekt.
    • Met je handen over je boek wrijven.
    • Het gevoel van stromend water over je rug of handen.
    • Een voetenbadje nemen voor het slapengaan en lekker je voeten masseren.

    Hoe scherper je de aandacht maakt, des te beter het lukt om uit je hoofd te stappen. Hoe vaker je het doet, des te makkelijker het wordt om uit je hoofd te blijven.

  3. Gebruik je lichaamDeze techniek werkt perfect wanneer je bijvoorbeeld een hele dag met je hoofd bezig bent geweest. Het lukt je niet om je werk op je werk te laten, of je merkt dat je gewoon blijft hangen bij terugkerende gedachten.Gebruik in zo’n geval je lichaam om uit je hoofd te komen. Niet door je op één sensatie te richten zoals hierboven, maar vooral door de beweging te laten overheersen.

    Veel mensen zien bijvoorbeeld hardlopen als een vorm van meditatie, omdat het ze helpt om uit hun hoofd te stappen. Sporten, wandelen, fietsen en yoga zijn geweldige manieren om uit je hoofd te komen. Maar ook actief spelen – zoals stoeien, tikkertje doen, voetballen of overgooien – helpt je uit je hoofd te komen.

    Daarnaast zijn andere fysieke activiteiten heel effectief. Zit je al de hele middag in je hoofd? Ga de tuin aanvegen, ruim de kamer op, pak de stofzuiger, breng de lege flessen weg of boen de keuken. Simpele, fysieke activiteiten helpen je snel en eenvoudig uit je hoofd te stappen.

     

     

     

    Meer tips om innerlijke rust te vinden:

    In mijn boek Pluk je Geluk laat ik zien hoe je uit je hoofd komt en je gedachten minder serieus kunt nemen. Zodat je meer innerlijke rust ontwikkelt en een heel prettig leven ervaart dat bij jou past. En ik geloof ook in de juiste voeding! Dus niet alleen gezond leven maar ook gezond eten. In heel veel groenten en fruit zitten stoffen die jou positiever maken. Je lichaam (een mens) is een ingewikkeld instrument en zeker als je ook nog eens last hebt voor hormoonwisselingen en stemmingen, dan is het raadzaam om goede voedingssupplementen te gebruiken. Ik slik momenteen magnesium, vitamine D3, visolie en 5 HTP extra om me goed te voelen want de eerste maanden van het jaar moet ik meer moeite doen om uit mijn hoofd te komen. Dan is gezond leven, regelmaat heel belangrijk. Wist je dat ruim 400.000 Nederlanders (!) hebben elk jaar last van een winterdepressie heef? Vooral vrouwen.

    Nee, het is geen fabel. Een winterdepressie komt vaak voor in Nederland en er zijn zelfs speciale behandelingen tegen. Niets om je voor te schamen dus. Zo’n ‘seizoensgebonden depressie’, zoals het ook wel wordt genoemd, is een gevolg van een verstoring van de natuurlijke dag- en nachtritmes van het lichaam. De meest voorkomende klachten? Extreme vermoeidheid, veel behoefte aan slaap, toegenomen eetlust, sombere gevoelens, niet meer kunnen genieten, minder behoefte aan sociale contacten, prikkelbaarheid en slechte concentratie. De oorzaak is veelal een gebrek aan licht. In de winter zijn de dagen korter, neemt de lichtsterkte van de zon af en komt deze bovendien later op. Dit heeft effect op onze biologische klok, die daardoor in het najaar ontregeld kan raken. De eerste klachten van een winterdepressie ontstaan vaak al aan het begin van de herfst, bereiken in december en januari hun hoogtepunt en verdwijnen langzaam in het voorjaar. Overigens bestaan er ook zomerdepressies, al komen deze een stuk minder vaak voor.

  4. Zo tackle je de ‘winterblues’“We spreken pas van een seizoensgebonden depressie wanneer iemand in twee aaneengesloten jaren binnen een specifiek seizoen minimaal twee aaneengesloten weken last heeft van depressieve gevoelens,” vervolgt Van Dijk. Een dipje in de winter hoeft dus niet meteen een depressie te betekenen. Wel is het belangrijk om klachten serieus te nemen. Ook voor mensen die last hebben van zogenaamde ‘winterblues’, de milde vorm van een winterdepressie, heeft Van Dijk wat tips. “Sporten, gezond eten, ’s morgens naar buiten, het structureren van de dag én vooral niet slapen overdag, zullen bijdragen aan het vasthouden van een goed dag- en nachtritme en daarmee de klachten zoveel mogelijk beperken.”
  5. Je kunt ook online onze test invullen of contact opnemen met je huisarts. Het is goed dat je onderzoek doet naar jouw klachten want je kunt er iets aan doen! 

Er is voldoende aan te doen, overdenken is een symptoom van een depressie en daar hoef je niet aan toe te geven. Probeer bovenstaande technieken en leef in het moment, doe fysiek lekker wat dingen en als je dreigt in dezelfde valkuil te stappen, begin je weer van voren af aan bij het begin door in het moment te leven. Als je naar bed gaat of juist vervelend wakker wordt herhaal dan je affirmatie een paar keer (laat los, iedereen heeft zorgen, deze problemen horen niet bij mij) en denk aan leuke dingen (wat ga ik vanavond lekker koken, welke serie ga ik lekker kijken, stel jezelf een leuk vooruitzicht) en breng je denken vanuit je hoofd naar je lichaam met beweging, een klusje, yoga, of een lekkere massage. Let maar op dat het helpt!

In mijn boek Pluk je Geluk, begeleid ik je precies om je in je kracht te krijgen, het juiste doel te stellen, op te schrijven, mee te werken en helder voor ogen te krijgen. Het is een heftig proces want als je je diepliggende verlangens echt weet te vangen (en dat is meestal niet het meest voor de hand liggende antwoord maar een nog dieper verlangen) en echt, echt, echt je doel voor ogen hebt, dan voel je je een bevrijd mens. Alsof de wereld van jou is en alsof je niet meer stuk kan. Alsof je een toverformule hebt gevonden of alsof je de pot met goud hebt gewonnen die onderaan de regenboog staat. En die vrijheid, lieve mensen, is uiteindelijk het diepste verlangen dat iedereen wil. Niet alleen geluk, niet alleen succes. Maar de vrijheid om te doen en laten wat je wilt en hoe je het wilt. Want als jij je goed voelt, dan werkt het hele universum mee en valt geluk, succes en geld zo op je bordje. Wil je meer weten? Lees dan verder in Pluk je Geluk.

Of ben je zo enthousiast geraakt en wil je het meteen bestellen? Waarom niet: je verliest er niets mee, je wint alleen maar een boek boordevol inspiratie en motivatie om alles in je leven makkelijker te laten lopen. De kracht zit in jou: lees hier hoe je op de meest ultieme manier in je kracht komt te staan! Gun het je zelf het geheim in jezelf te ontrafelen: het is een cadeau voor jezelf!

Liefs, Esther

 Bron: Denk je te veel? Zo kom je uit je hoofd! So chicken en Psyq