Een doel is een droom met een deadline

In deze prestatiegerichte maatschappij hoor ik veel jongeren om me heen over hun doel praten. Hun studie afmaken, rijbewijs halen, een reis naar Zuid Amerika maken maar ook iets simpels als anderhalve liter water drinken per dag. Iedereen heeft tegenwoordig een doel, zonder een doel geen bewust leven. Maar heb je altijd een doel nodig om te scoren? Een doel is een droom met een deadline!

Wat is jouw doel? Of heb je juist helemaal geen doel en leef je zero limits? Laat jij het leven je liever toekomen of heb jij een duidelijk doel voor ogen en weet je precies wat je wilt? En bereik je dat dan ook? En hoe blijf je gemotiveerd en heb je er een tijdlimiet aan verbonden? Deel je het ook of houdt je het liever voor jezelf? Of vindt jij doelen stellen echt iets voor controlefreaks en perfectionisten? Of juist voor optimisten en doeners? En weet jij hoe de euforie precies voelt als je je doel hebt bereikt? Allemaal vragen die we in dit artikel behandelen.

Ook in mijn nieuwe boek begin ik het eerste hoofdstuk met een doel te stellen. Sterker nog: voordat dat boek er was had ik een doel gesteld. Waarom? Omdat ik er in geloof dat als je een doel stelt, er een energie in je begint te borrelen die je er toe zet om in beweging te komen. Door te dromen, uit te puzzelen wat er mogelijk is en te visualiseren komt er een helder beeld voor ogen. En dat heb je nodig! Ik ken geen mens zonder doel, want zelfs als je innerlijk in balans bent, is je doel om dat te blijven. Lijkt mij.

 

Iedereen is op zoek naar persoonlijke ontwikkeling en groei. Iedereen wil zich goed voelen en dingen bereiken, ambitie is geen vies woord. Maar hoe stel je je doelen en belangrijker nog, hoe haal je ze?

 

“Zodra jij je een doel stelt, hoe klein ook, richt je daar je energie op, vallen de andere dingen weg, is je focus gericht en behaal je een resultaat.”

 

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat het stellen van doelen leidt tot betere resultaten. Het uitgangspunt is dat wanneer je jezelf een doel stelt, je meer je best gaat doen om dat doel te bereiken. Je gaat harder werken, zeker als er een tijdslimiet aanhangt. En als je dat haalt, geeft dat een enorme kick en zelfvertrouwen. Bovendien motiveert en inspireert het anderen en geef je een goed voorbeeld. En iedereen heeft zijn eigen doel, dat is het mooie. Het werkt enthousiasmerend, zeker als je het deelt.

Motivatie

“Ik wil het komende jaar acht kilo afvallen, ik wil de komende drie jaar 500 euro meer omzet halen door drie nieuwe klanten binnen te halen of ik wil de Marathon van Rotterdam lopen binnen vier uur.” Een vriendin van mij zei het een paar weken geleden nog tegen me: “Vier jaar geleden stelde je een doel (dit boek schrijven), stopte je met alles wat daar niet bij hoorde, inclusief negatieve gedachten, mensen die een verkeerde invloed hadden, drinken en stortte je vol in deze nieuwe levensstijl. En kijk wat er van gekomen is: niet alleen heb je een prachtig boek in handen, maar je motiveert ook tientallen mensen om het beste uit hun leven te halen en hun dromen te bereiken.” Ik dacht er even over na want ik was natuurlijk alweer met honderd andere dingen bezig. Dus geniet ook als je het haalt. Want het was wel waar. Zij had vanaf die beslissing de reis meegemaakt hoeveel het kost om die procedure die je voor ogen hebt, te bereiken. Er zijn namelijk veel verleidingen, afleidingen, tests en strubbelingen als je op dat pad naar je doel loopt. Dat kost tijd, energie, doorzettingsvermogen, focus en kracht. En toch, als je daar zelf midden in zit, voel je dat niet eens zo erg want je bent bezig met iets wat je heerlijk vindt. Waardoor je je goed voelt. En dat is het precies: zodra jij je een doel stelt, hoe klein ook, richt je daar je energie op, vallen de andere dingen weg, is je focus gericht en behaal je een resultaat, wat de uitkomst ook zal zijn.

Droom groot, en reik naar de sterren, gun jezelf dat. Hoe groter je doel, hoe meer mensen je er mee zult helpen. En het universum helpt jou. Omdat je als een zuiver persoon bezig bent aan je droom te werken. Voorwaarde is wel dat je een mooi doel hebt en dat je er maatschappelijk ook iets mee betekent.  Dat je een doel kiest vanuit je hart, een diep verlangen dat zijn weg naar buiten wil manifesteren. Een doel waar je je goed door voelt, waar je hart sneller van gaat kloppen en waar je ogen van gaan sprankelen als je er over praat. Als die voorwaarden erin zitten en het verhaal klopt, dan weet je dat je op de goede weg zit.

 

Bijna iedereen heeft doelen. Denk aan zakenmensen, politici, kunstenaars, doctoren, studenten, leraren, noem maar op. Een doel doet leven, geeft inspiratie en laat je ’s morgens bruisend van de energie uit bed komen. Maar hoe stel je die doelen en belangrijker nog, hoe haal ik die doelen en hoe blijf ik gemotiveerd? Hieronder vindt je een paar tips die jou helpen je doelen te stellen en gemotiveerd te blijven.

Doelen stellen

Hoe stel ik de juiste doelen? Wat wil ik bereiken? En wat is een doel dat bij mij past? met de juiste intenties? Om meer inzicht te krijgen in welke doelen je wilt stellen en op wat voor manier je ze wilt bereiken kun je een aantal vragen stellen:

 

– wat wil je het allerliefst?

– wat wil je bereiken?

  • wat gebeurt er nu?
  • wat zou je kunnen doen?

 

Je doel is iets wat je echt zelf wilt, het is iets wat jij wilt bereiken. Door zelf iets te willen onderscheid je je doelen van normen/verplichtingen of van doelen die door anderen zijn opgedragen. Raadzaam is het ook om je doelen op te schrijven en ze herhaaldelijk te lezen.

Doelen controleren

Indien je jezelf een doel hebt gesteld, kun je nagaan of dit doel wel juist is. Er bestaan een aantal standaard vragen (het SMART-principe), waardoor je kunt controleren of je wel de juiste doelen stelt.

– Is het doel specifiek?

– Is het doel meetbaar?

– Is het doel acceptabel?

– Is het doel realistisch?

– Is het doel tijdgebonden?

‘Wat je uitstraalt, komt ook naar je toe.’

 

Je kunt bijvoorbeeld zeggen: ik wil gezonder worden maar een realistisch en meetbaar doel is; ik ga twee keer per week een uur naar de sportschool en ik drink door de weeks geen alcohol en eet gezond. Om het dan meetbaar te maken, kun je voor jezelf zeggen, dat je bijvoorbeeld binnen het uur 5 km wilt kunnen hardlopen over een maand. Zo blijf je stap voor stap gemotiveerd. En deel. Deel het met een vriend, maatje of partner, zo wordt de toewijding veel groter omdat het ‘echt’ is. Dit voorbeeld om doelen te stellen is toepasbaar op alle gebieden: in de liefde, op je werk, in je relaties, voor je persoonlijke ontwikkeling en je geluk.

 

Probeer het maar eens, het kan al een klein doel zijn zoals elke dag een appel eten. De euforie is groot, het wekt energie op als je je doel behaalt. Een yessss momentje, en dat geeft je zelfvertrouwen een boost. Dat is genetisch ingeplant, het is gewoon zo. En hoe meer energie er opgewekt wordt, hoe meer positiviteit en zin je krijgt, dat is het vergrotende effect. Dus ook als je wars bent van doelen stellen, probeer het eens. Ik wil je die energie namelijk niet onthouden. Begin klein, voel het fijn.

 

Want als jij je goed voelt, dan werkt het hele universum mee en valt geluk, succes en geld zo op je bordje. Maar dan moet je eerst je doel stellen. 🙂

 

Wil je meer weten? In mijn nieuwe boek Pluk je Geluk lees je veel meer hoe je je geestelijke gemoedsstand kunt versterken. Met lekkere receptjes die zo klaar zijn en jou de juiste vitamines geven. In slechts een maand is je lichamelijk en geestelijk systeem en hormonale toestand weer op orde waardoor je je sterk voelt in lichaam en geest. Je valt vanzelf af, zonder dieet of medicijnen en voelt je stukken energieker. Wie wil dat nou niet? Maar hoe doorbreek je je oude patroon en zorg je ervoor dat je niet terug valt in je oude gewoonten? In dit boek begeleid ik je dagelijks met goede recepten zodat je geen trek of dipjes hebt, mooie oefeningen, ontspanning en vooral veel beeldmateriaal om bij weg te dromen. Heerlijk, ik gun het iedereen!

En baadt het niet? Dan schaadt het niet, zo is het ook nog een keer. Maar het is ONTZETTEND leuk om uit te proberen wat werkt en wat voor effect het voor jou heeft. Zo, ik ga mijn computer uitzetten en lekker een uurtje naar buiten. Ik wens jullie een fijne dag, zorg goed voor jezelf!

 

Liefs, Esther