Geef je zelfvertrouwen een boost!

Voordat we beginnen: niemand is 365 dagen succesvol. Ook Oprah, Maxima of Neelie Smit Kroes niet. Dat zou ook niet normaal zijn want zonder duister geen licht, zonder dalen geen pieken. Gelukkig hebben we genoeg alternatieven om met zelfvertrouwen in het leven te staan, ook als het soms even tegen zit.

Ons zelf waarderen en zelfvertrouwen hebben is vaak lastig. Toch is dat wel van essentieel belang. Vind je jezelf de moeite waard dan zit je beter in je vel, twijfel je minder aan je keuzes en durf je nee te zeggen als je iets niet wilt. We denken vaak dat het egoïstisch is om zelfverzekerd te zijn. Een groter misverstand bestaat er niet want je doet er anderen juist een groot plezier mee. Mensen vinden het prettig als je stevig in je schoenen staat en duidelijk bent. Dan weten ze wat ze aan je hebben.

Eigenwaarde is meer dan een gevoel. Het is vooral een manier van denken en in het leven staan. Mensen met een lage zelfwaardering zijn overkritisch op zichzelf. Ze vinden zichzelf niet aantrekkelijk, slim, spontaan of slank genoeg en hebben het gevoel dat ze chronisch tekort schieten. Denk je op de juiste manier over jezelf, dan vloeit daar automatisch het juiste gevoel en gedrag uit voort. Wie positief over zichzelf denkt, is tevreden met zichzelf, zorgt goed voor zichzelf en heeft respect voor zijn of haar eigen grenzen zodat het duidelijk is voor je omgeving. Op die manier help je anderen ook weer door een goed voorbeeld te geven: actions speak louder than words! 

Ik geef je acht strategieën met schrijfoefeningen om je zelfvertrouwen op te poetsen zodat je, in geval van tegenslag of teleurstelling, weer snel krachtig op je pad staat om verder te kunnen.

1. Your love is king

Nu hoef je niet gelijk een narcist te worden die de hele dag in de spiegel kijkt/ selfie’s maakt, maar een beetje zelfliefde kan geen kwaad. Bedenk dat je een kind van God bent en dat je niet zomaar op aarde bent, je bent hier met een doel. Leef vanuit liefde, kijk met een liefdevolle blik naar anderen en doe goede dingen voor jezelf en anderen.

Schrijfoefening: maak een lijstje van vijf dingen waar je goed in bent en wat je een kwaliteit van jezelf vindt. Weet je het niet? Vraag een vriend(in), collega of familielid.

2. Laat negatieve vergelijkingen los

Het heeft geen zin om jezelf met je favoriete actrice, zangeres J’Lo, vlogger, fotomodel of Maxima te vergelijken. In deze tijd zijn jonge meisjes geobsedeerd door social mediasterren als Kim Kardashian en dat is niet realistisch. Of je vergelijkt jezelf met succesvolle collega’s (bijv. een moeder van drie kinderen die carrière maakt en een geweldig figuur heeft), waardoor je je automatisch mislukt en waardeloos voelt. Iedereen heeft zijn of haar unieke talenten. Ook jij. En misschien liggen die van jou op een heel ander vlak. En onthoud ook dat wat je ziet de buitenkant is. Hoe gelukkig en ontspannen is deze in jouw ogen succesvolle moeder nu echt? Relativeer en laat negatieve gedachten los. Het is altijd goed om iemand als voorbeeld te nemen, maar je kunt jezelf met niemand vergelijken: iedereen moet zijn of haar eigen pad bewandelen.

Schrijfoefening: welke negatieve gedachten spoken wel eens door jouw hoofd? En met wie vergelijk jij jezelf (en kun je beter niet meer doen):

3. Geniet van successen in plaats van ze weg te wuiven

Ook kleine succesjes als bijvoorbeeld op tijd komen, klaar staan voor iemand of je werk op tijd afkrijgen. Vind niet alles gewoon. Boek je succes, dan bagatelliseer je dat meteen: ‘Ach, dat stelde niets voor, kwestie van geluk’ of ‘ach, dat had jij toch ook gekund….’. Vaak vinden we het lastig om een compliment echt aan te nemen. Kijk eens of je de volgende keer gewoon ‘dankjewel’ kunt zeggen. ‘Fijn dat je het zegt, dat doet me goed!’. Dat geeft niet alleen jou maar ook de ander een veel beter gevoel.

Schrijfoefening: welke succes(jes) ga jij voortaan vieren? En welke successen heb je al behaald? En: hoe neem je voortaan complimenten in ontvangst?

4. Stop het toe-eigenen!

Geef jezelf niet altijd de schuld overal van, je neemt een veel te zware last op je schouders. Hou er dus mee op om problemen toe te eigenen of op je schouders te nemen. We noemen dit ook wel personificatie. Gaat er iets mis, of lopen dingen niet zoals je wilt, dan geef je jezelf daarvan automatisch de schuld. De invloed van omstandigheden of andere mensen zie je over het hoofd. Je bent er vast van overtuigd dat de oorzaak van iets helemaal bij jou ligt. Je betrekt alles overmatig op jezelf, daardoor hou je je klein, nergens voor nodig!

Schrijfoefening: Met welke dingen die je je wel eens toe eigent kun je stoppen? en hoe ga je dat doen?

5. Geloof. 

Geloof in jezelf, in je moeder, in je werk, in je vriend, in God, in het universum of je hond. Geloof. Gedachten zijn ontzettend belangrijk. Heel simpel: als je denkt: ik kan het niet, dan is de kans dat je het niet kunt ook heel groot en zul je de kracht of energie missen. Als je denkt: o ja, dit ga ik halen, dan is het bijna 99 procent zeker dat je het haalt, al is het alleen al op wilskracht. Geloof is dus cruciaal –> erin geloven maakt het verschil. De kracht van denken is dus enorm. Als je positief over iets of iemand denkt, dan gaat het leven, dan voel je de energie bruisen. Als je negatief denkt of praat of als je ergens geen zin in hebt, dan gebeurt er ook vaak niets. Kies er dus voor om in iets of iemand te geloven en de negatieve gedachten weg te sturen.

Hoe doen we dat? Door negatieve gedachten af te kappen, weg te sturen en te vervangen door positieve gedachten en gesprekken.

Schrijfoefening: hoe kun jij je geloof (in je zelf, in je doel, in het leven, in God, in de liefde enzovoorts) versterken? Hoe ga je dat concreet doen?

6. Denk in kleur!

Probeer niet te zwart wit te denken, wees mild voor jezelf en je omgeving. Omdat we allemaal wel eens een foutje maken, categoriseren we onszelf al snel in de categorie ‘dom’ of ‘slecht’. En dat doen we op identiteitsniveau: ik ben. Kleur het om naar gedragsniveau: In plaats van ‘ik ben dom’ zeg je ‘dit doe ik dom’. Dat maakt dat je het afbakent tot de situatie of actie nu en maakt het veel minder groot. Daarnaast kun je jezelf afvragen of je gedachte echt waar is? De waarheid ligt vaak ergens in het midden en is niet zo absoluut en waar. Alles heeft omstandigheden en context, denk dus niet zo zwart wit maar boost je positief denken en je zelfvertrouwen met kleur: het maakt het leven zo veel leuker (en makkelijker)

Schrijfoefening: hoe kun jij minder zwart wit denken en je leven wat meer kleur geven? Hoe boost je je zelfvertrouwen?

7. Stop met generaliseren

Als je presentatie vandaag wat minder lekker liep, kun je denken: ‘Zie je wel, ik ben niet goed in mijn werk. Vaak herkenbaar aan absoluutheden als ‘altijd, nooit, alles, iedereen, overal’, etc. ‘Ik doe ook altijd alles matig.’ Je maakt jezelf onnodig klein. Probeer ook hier de zaken per situatie te bekijken  en maak het niet groter dan deze situatie. Benoem daarnaast ook een aantal zaken die wel goed gingen en leer er van, zie het als een leermoment. Positieve punten zien geeft gegarandeerd een beter gevoel en laat de rest gaan.

Schrijfoefening: benoem de positieve dingen die je goed doet en de zaken waar je nog aan zou kunnen werken om evt beter te worden.

8. Maak een succes schriftje /(en schrijf zo je eigen successtory) 

Klinkt misschien overdreven maar bij mensen met een heel laag zelfvertrouwen helpt het om een soort dagboek bij te houden (Oprah doet het ook). Schrijf iedere dag één succesvol puntje op of iets waar je blij van werd. Na een half jaar heb je een geweldig overzicht (en nu niet naast je schoenen lopen 😉

 

Nog meer tips: 

Ga van het beste uit, ook bij je kind en begeleid hem. Door te luisteren, er te zijn en hem of haar simpelweg te begeleiden naar een positief zelfbeeld door alle bovenstaande strategieën  in de praktijk te brengen. Sta open, oordeel niet gelijk, vergelijk hem/haar niet met anderen en wees een standvastig voorbeeld waar ze hun vertrouwen uit kunnen halen.

  1. Samen dingen doen – als je met anderen leuke dingen onderneemt, levert je dat positiviteit op waardoor je zelfvertrouwen groeit.
  2. Omring je met positieve mensen – waar je mee om gaat, raak je besmet of: je bent het gemiddelde van je zeven vrienden die je het meeste ziet – kies door voor leuke, positieve mensen en je zelfvertrouwen groeit.
  3. Dankbaarheid: en dan heb je natuurlijk nog het hoofdstuk dankbaarheid, dankbaar zijn voor alles wat je wel hebt, in plaats van wat je niet hebt. (Voorbeeld: gadverdamme, ik moet weer omzetbelastingbetaling -> naar gelukkig kan ik het betalen of: shit ik ben mijn baan/opdracht kwijt -> naar ik heb weer een kans om een nieuwe uitdaging te vinden) Probeer alle negatieve gedachten om te buigen door er iets van dankbaarheid in te zien.
  4. Werk hard. Ik volg vele topsporters in Amerika en ik WEET dat ze kei- en keihard werken – veel harder dan hun con-cullega’s. Ook Michael Jordan, Ook Floyd Witheracker, Mike Tyson, Roger Federer, Ronaldo, Stephan Curry en Kobe Bryant. En het ze hebben allemaal verhalen en teleurstellingen moeten verwerken om aan de top te komen. Kijk naar hun achtergrond verhalen op Youtube. De enige oplossing is keihard werken.
  5. Ga sporten, bewegen, naar buiten – hierdoor krijg je niet alleen een krachtig en fit lichaam maar ook je zelfvertrouwen krijgt een boost.
  6. Strooi met complimentjes. What you give is what you get.
  7. Luister met aandacht naar anderen.
  8. Denk aan anderen, doe goed.
  9. Wees positief, denk en praat positief.
  10. En geloven. In jezelf, God en de mensheid. Heb gewoon vertrouwen. Ik weet dat het moeilijk is uit te leggen waat dan precies is, maar na 48 jaar kan ik wel zeggen dat alles uiteindelijk goed komt. Je bent sterker dan je denkt, dus blijf geloven en ga er voor!

En laatste tip? Lach veel! 

  

Voor meer inspiratie kijk op deze video:  Ted Talk

Pluk je Geluk is nu een tijdje op de markt en we krijgen bij de uitgeverij de meest mooie reacties binnen. Veel mensen lezen elke dag in het boek, of pakken het er even bij als ze voelen dat ze het nodig hebben. En na jarenlang jojoën met haar gewicht heeft een lezeres al haar doel bereikt: tien kilo eraf en een gezonde, positieve levensstijl waarbij ze zich gelukkig voelt. “Het verhoogt mijn geluksfactor,” schreef ze en dat is natuurlijk het mooiste compliment!

Het boek staat dan ook bomvol goede tips op gebied van voeding, hormonen, sporttips maar ook eenvoudige adviezen om elke dag een half uur naar buiten te gaan, veel water te drinken en tools om negatief denken uit te bannen. Door 30 dagenlang dit boek te volgen en te ontdekken hoe jij je doel bereikt, energiek wordt en positief in het leven komt te staan. En blijft! Gewoon toe te passen in dagelijks drukke leven met heerlijke recepten en voedingstips.

Kom in beweging, eet gezond, leer ontspannen en ga ondertussen met jouw persoonlijke uitdagingen aan de slag. Met handige sportschema’s, 30 easy recepten, yoga oefeningen en meditaties, biedt Esther je een helpende hand en stimuleert ze je vooral om het zelf te doen. Wat valt er te verliezen behalve een paar kilo’s?

In dertig dagen naar je doel, jij kunt het ook! Het is nu nog heerlijk vakantieperiode maar wil je straks weer lekker vol energie de herfstperiode in? Of kom je net uit een burnout of hang je er tegen aan? Pak dan het boek erbij en volg me op Instragram of deze blog, want ik geef je dagelijks tips hoe je het leukste uit je leven kunt halen.

Verhoog je geluksfactor!

Boek bestellen? Gun het jezelf of een goede vriendin en kijk op deze leuke website of bij Bol.com!

Verhoog je geluksfactor!

Liefs, Esther

Geef je zelfvertrouwen een boost!