Lapo Loves Life!

Entrepreneur, erfgenaam van de Fiat familie, Italiaan, katholiek, Joods, opgegroeid in New York en Rio, geschoold in Frankrijk, groot Juventus fan, single en gepassioneerd in alles dat hij doet: zo omschrijft Lapo Elkann zichzelf in enkele steekwoorden. Speciaal om zijn brillenmerk “Italian Independant” te promoten is hij een dag in Amsterdam tijdens de MTV awards en LAF mocht hem spreken. Always on the move, that’s Lapo.

Eerst even een leuke anekdote om uit te leggen wat voor aura er om Lapo Elkann heen hangt. Heel lang geleden, in de tijd dat ik in Zwitserland studeerde, waren mijn aristocratische vriendjes en de rijkeluiszoontjes van Institut Le Rosey in rep en roer want “Lapo” kwam naar hun feest in Geneve. De Zuid Amerikaanse pret prinsessen op school waren weken van te voren van de leg dat the most wanted bachelor naar Geneve kwam. Toen ik mijn Italiaanse vriendin vroeg wat er dan zo bijzonder was aan die rossige nazaat van Agnelli kon ze me alleen maar meewarig aan kijken. “He is royalty. Rock and Roll meets Mafia. Kennedy meets Corleone. Need. I. Say. More?”

Hij kwam met een klein legertje aan modellen aan zijn zij, omhelsde prins Vittorio Emanuele de Savoie en de zwaar bewaakte erfgenaam van L’Oreal als long lost friends en bleef stoïcijns zitten toen een Zuid Amerikaanse pret prinses hem een lapdance gaf. Ik begreep het. Hij kwam, zag en overwon. Veni Vidi Vici. De man had een aura om zich heen van Geneve tot Rio.

Ondertussen is er een hoop gebeurd: de kroonprins van Italië raakte aan het witte poeder, was berucht om zijn one night stands met topmodellen, belandde in een ziekenhuis na een overdosis heroïne en een affaire met een travestiet, kickte af, bekeerde zich tot het jodendom en begon voor zich zelf. En met succes. De man is slechts 37 jaar en heeft al meer meegemaakt dan menigeen in zijn leven. Voetballers, acteurs, fotografen, modeontwerpers en creativelingen zien Lapo als hun style icon – de man recyclet de handgemaakte kostuums van zijn grootvader Gianni Agnelli en wil Italië weer op de kaart zetten als the leading country of beauty and fashion. Niet voor niets wil iedereen hem spreken en met hem zijn. Lapo loves lives – en iedereen wil daar een stukje van.

Vertel eens, waar komt jouw enorme drive vandaan?

“Uit mijn hart. I love life. Ik ben Italiaans en zeer gepassioneerd. Ik kan niets half, ik zie overal kansen in. Ik hou van mensen, ik hou van creatief bezig zijn, ik krijg daar zoveel energie van. Ik heb fouten gemaakt en ik heb geleerd. Op de meest harde manier, welteverstaan. Ik ben door het oog van de naald gekropen en heb beseft dat ik nog een kans kreeg. (Lapo doelt op zijn bijna doodervaring na zijn overdosis drugs – red) Ik heb mijn leven toen radicaal omgegooid en gezocht naar een manier die voor mij werkte. Waarin ik gelukkig ben, wat me energie geeft. Ik heb me verdiept in het geloof en ben bekeerd tot het Jodendom, heb de belangrijke dingen die er toe doen in het leven uitgezocht. Ik doe nu wat ik leuk vindt. Ik werk met fantastische mensen en ik kan me creatief ontplooien. I am obsessed – op een goede manier. Mijn verslaving is nu mijn werk. Ook in mijn privéleven gaat het heel goed, ik heb mijn balans gevonden. Ik reis veel en heb geweldige vrienden die over de hele wereld wonen. Ik ben nu single maar het is geen slecht moment om single te zijn. Nederlandse vrouwen zijn ongelooflijk mooi, ik heb Doutzen Kroes gevraagd of ze mijn vriendin wilde worden, maar die valt helaas op donkere jongens (lacht).’

Je hebt voor Henry Kissinger gewerkt, de introductie van Fiat 500 gedaan, voor Lamborgini en Ferrari gewerkt – toch kroop het bloed waar het niet gaan kon en ben je voor jezelf begonnen.

‘Precies! Ik ben entrepreneur in hart en nieren! Net als de rest van mijn familie, daar ligt de basis. Mijn broer John is de meest serieuze van mijn familie en zit in de board of directors van Fiat group. Ik werd onrustig van alleen maar vergaderen en crisismanagement. Ik wilde zelf weer iets betekenen en bereiken en begon mijn eigen groep Italian Independent. Enerzijds is het een groot media marketing concern met klanten als Gucci, Moschino, Ducati en andere geweldige high end Italiaanse merken en anderzijds heb ik in 2007 mijn eigen lifestyle brand in zonnebrillen en brillen geïntroduceerd: een blend van design en innovation. Daarom ben ik ook hier tijdens de MTV awards om mijn brillen bij de grote sterren als Katy Perry, Eminem en Snoop Dogg te introduceren. Tom Ford is mijn voorbeeld, maar ik wil nog groter worden.’

GOD GIVES YOU TALENT – BE GENEROUS!

Maar je hart gaat ook sneller kloppen van Juventus, de zwart witte streep zien we overall in je designs terug.

‘I love Juve! Ik ben de grootste fan en heb het logo ook op mijn arm getatoeëerd. Edgar Davids is trouwens een goede vriend van me, ik ben gek op zijn stijl van spelen, we noemen hem de pitbull bij Juve. Nederland heeft fantastische spelers, ik kwam trouwens van Basten een keer tegen en heb gezegd dat ik hem enorm bewonderde maar dat ik het jammer vond dat hij voor de verkeerde club speelde destijds (lacht). Ik ben dol op voetbal en zorg dat ik de meeste voetbalwedstrijden van Juve thuis ben. Ik probeer ook een goede invloed op voetballers uit te oefenen want er zijn er maar weinig die verder kijken. Ik weet dat die jonge voetballers niet uit zo’n familie als ik komen maar ik denk wel heel vaak dat ze meer met hun leven kunnen doen. Tuurlijk, ik ben ook geen heilige en hou ook van vrouwen maar er is meer in het leven dan dure auto’s en vrouwen. Maar de meeste voetballers rijden maar een beetje rond in een dure wagen en lopen de modelletjes achterna. Zo jammer! Doe wat aan je ontwikkeling, verdiep je en zet je ergens voor in. Je kunt zeggen wat je wilt maar Beckham vent het goed uit. Hij zet zich in voor goede doelen, maakt slimme marketingdeals en voetbalt goed. Zidane en Messi idem ditto. God gives you talent – be generous! Voetballers moeten wat terug geven aan mensen, inspiratie, steun, hulp wat dan ook en niet alleen maar in dure auto’s rondrijden en achter de chicks aanzitten. Voetballers hebben over het algemeen weinig verdieping. Eigenlijk moeten ze op hun 25e al gaan nadenken wat ze hierna willen gaan doen en een long term strategy visualiseren en zich blijven ontwikkelen. Het zal mijn zakelijke achtergrond wel zijn…’

Je hebt wel eens gezegd dat je Italië beschouwd als je vrouw, en haar weer op de kaart wilt zetten.

‘Italië heeft alles! Alleen we positioneren het niet goed. Alle vakmanschap, design en beauty komt uit Italië, er is geen ander land dat zoveel kennis heeft. China, Azië wil het allemaal namaken maar mist de knowhow en vakmanschap. Niet voor niets dat de Aziaten en Amerikanen hier alles leegkopen! Het is mijn missie om Italië weer op de kaart te zetten, wat dat betreft kunnen wij Italianen nog veel van de Nederlanders leren. Jullie zijn openminded, liberaal, kennen geen racisme en harde werkers. Ik ben dol op jullie architectuur, tuinaanleg, kunst en design, ik denk dat de Nederlanders wel de Italianen van het Noorden zijn. Met een goed werk ethos, ik leer daar van. Ik besef dondersgoed dat je niet kunt slagen zonder hard te werken. Ik geef altijd alles, want ik ben nooit tevreden. Nooit. I am never happy, het kan altijd beter.’