Lummeltijd

De kranten staan vol over spartaanse leefwijzen, diëten, sporten en promoten een alcoholloos bestaan. Ik juich de goede voornemens altijd toe, toch weet ik dat het zeker niet realistisch is om altijd een voorbeeldig en perfect leven te leiden. Vervelend lijkt het me ook,  voor je het weet zit heel Nederland aan de komkommers en het water. Saai in dikke hoofdletters.

Nu weet ik ook wel dat gezond leven de sleutel naar geluk is maar ik weet ook wel dat het leven met een wijntje veel leuker is, dat lekker dik roomboter op een vers stokbroodje en brie je zielsgelukkig maakt, evenals een middag lachen om de gevatte opmerkingen van je vriendinnen met een lekker gebakje of een fles rode wijn met je gezin en een plank tapas rondom de haard in het weekend. De gulden regel is dan ook dat alles met TE ervoor niet goed voor je is. En wat is dan wel goed voor je, wat is dan wel haalbaar? We zijn inmiddels tien dagen in het nieuwe jaar en uiteraard volg ik ook opnieuw het stappenplan van mijn boek Pluk je Geluk. Zoveel verschil met mijn ‘voorgaande’ leven in 2017 is er niet, behalve dat ik nu drie keer in de week ’s morgens vroeg ga hardlopen, vroeg naar bed ga (slaap!) en een rustmomentje op de dag pak waarin ik kan genieten van een kop thee, een boekje, m’n nagels lakken of slap ouwehoeren en filmpjes kijken met mijn zoon. Lummeltijd.

Het resultaat is dat ik relaxter ben, mijn conditie best wel op peil begint te komen, dat ik mag eten wat ik wil (hoera) en dat ruimte ontstaat die belangrijk is. Rust. Ik kon ’t niet nalaten om lummeltijd te googelen waar tot mijn grote verbazing bleek dat lummeltijd de trend van 2018 wordt. Google geeft medewerkers zelfs 20% verplicht creatieve lummeltijd. Ben ik opeens een trendsetter. Google leverde het o.a. Gmail op – wie weet levert het jou of mij een gouden idee op. In ieder geval reduceert het chronische stress en dat is mij eigenlijk het meeste waard. Als iedereen vanaf morgen in elk geval minimaal 30 minuten lummeltijd inplant (op je werk !) en dan ook echt niets doet, geen telefoon, geen email, gewoon niets, dan weet ik zeker dat stress zal verminderen, je creativiteit en productiviteit en vooral je werk-en leefplezier zal verhogen. Het is even wennen, even afkicken maar dan….dan is het echt genieten en word je vanzelf heel vrolijk.

Als alternatief voor altijd maar die to do lijstjes en die grote doelen halen, schrijf nu voor de leuk eens op wat echt debiel is en wat je dus soms op de automatische piloot doet.

  • geen pauzes nemen
  • tijdens een bespreking minstens vijf maal je telefoon checken
  • drie dingen tegelijk doen (denk aan emailen, bellen, boodschappen doen)
  • tig keer per dag je email checken
  • met je collega’s altijd over hetzelfde praten
  • bellen of appen achter het stuur
  • snel stukken of artikelen lezen op je smartphone
  • je mail checken voordat je slapen gaat
  • ’s morgens gelijk nu.nl checken, het nieuws of de radio aanzetten
  • tussendoor snel eten
  • afspreken terwijl je weet dat je agenda volloopt
  • dingen doet omdat ze ‘moeten’
  • huishoudelijke taken zo snel afvinkt (terwijl het soms best leuk/ontspannend kan zijn)
  • geen half uur per dag buiten loopt of fietst
  • geen lummeltijd neemt rond 4 uur

En zo kun je er waarschijnlijk nog wel een paar opnoemen, deel ze met ons en voel je vrij!

Als je dit lijstje hebt gemaakt dan besef je dat je twee dingen kunt doen: je kunt vooral doorgaan met jezelf drie slagen in de rondte werken en dit cadeautje aan jezelf compleet negeren, of je organiseert het, stelt je eigen regels en wordt baas van je eigen (lummel)tijd.

Liefs, Esther