MARGHERITA MISSONI KIDS

Fashion zit bij Margherita Missoni Maccapani Amos (34) diep in haar DNA geweven. Met grootvader Ottavio die de fameuze breipatronen in zijn breiwinkeltje in Varese introduceerde en grootmoeder Rosita die samen met stijlicoon Anna Piaggi van de Italiaanse Vogue het kledingbedrijf naar een hoger internationaal plan tilde. Met een wervelende moeder Angela die creative director is en een familie-imperium dat zich uitstrekt tot diverse kledinglijnen, hotels, een home collection, olijfgaarden en nog veel meer. Maar de erfgename van Missoni trekt volledig haar eigen plan en is voor zichzelf een eigen kinderlijn begonnen met het vrolijke margrietje als logo. Talkies Magazine had haar een uur aan de telefoon en kwam erachter hoe ontzettend nuchter, hardwerkend en lief ze is. ‘Mijn kinderen hebben me nodig, zo simpel is het.’

Na vijf intensieve jaren bij Missoni besloot Margherita dat ze klaar was voor een eigen kledinglijn. ‘De reden dat ik bij Missoni wegging was omdat ik een ander ritme en schema had en ik niet overal tegelijk kan zijn. Ik wilde dat er minder mensen afhankelijk van me waren en ik wilde meer bij mijn kinderen zijn. Toen ik moeder werd van Otto en later van Augosto realiseerde ik me dat kinderkleding heel vaak ontworpen wordt door designers die zelf geen kinderen hebben. Ik vond dat het anders moest kunnen. Comfort en vrijheid om lekker te ravotten vormden de inspiratie van mijn eerste collectie. Maar mijn eigen jeugd werd mijn grootste inspiratiebron. Ik heb het geluk dat ik een vrije opvoeding kreeg en dat er naar me geluisterd werd. Goed of fout bestond niet en ik werd lekker vrij gelaten in mijn creativiteit. En ik heb natuurlijk de beste voorbeelden van mijn oma en moeder, dat je met kleuren en patronen kunt experimenteren! Dat gevoel wil ik overbrengen met deze collectie. Kinderen mogen bij mij bijvoorbeeld zelf hun kleding kiezen in de ochtend en omdat de hele collectie mix and match is en op elkaar afgestemd is, kun je niet fout gaan.’

Vrij zijn

De Margherita-collectie is ontworpen voor baby’s en kinderen tot zeven jaar en is volledig onafhankelijk van het Missoni-label. ‘Ik wilde vrij zijn en dat zie je ook in de collectie met vrolijke kleuren en prints op superzachte materialen, die heerlijk zijn voor kinderen om in te spelen, te ontdekken en te ravotten. En ik vind de prijzen ook heel belangrijk: een kind is zo uit zijn kleding gegroeid en vaak vies, dus het moet betaalbaar zijn. Ik haal mijn inspiratie echt overal vandaan: de vakanties die ik kies, de mensen die ik ontmoet en de dingen die ik zie. Ik maak overal een feestje van.’

Fantasiewereld

Het bloed kruipt waar het niet gaan kan, want in samenwerking met de Pottery Barnkids heeft Margherita de leukste kinderkameritems ontworpen. Beddengoed, behang, tapijten, kussens en decormaterialen die kinderkamers tot droompaleisjes maken. ‘Ik vind dat je de fantasie van kinderen moet prikkelen met kleuren en een sprookjesachtig decor. De tapijten op de vloer zijn zacht, alle meubelen zijn goed op maat en ze kunnen overal op klimmen zonder zich te bezeren. Hoe leuk is het om een fantasiewereld te creëren met zachte materialen waarin kinderen zich vrij en gelukkig voelen?’

Hoge hakken in de hoek

Margherita leidde een indrukwekkend jetsetleven met vrienden als Tatiana Casiraghi en Ivanka Trump, maar tegenwoordig zoekt ze het liever dichtbij huis op en ze ontwierp haar eigen kinderkledinglijn dan ook gewoon in haar pyjama. ‘Weet je wat de belangrijkste les is die ik van mijn kinderen heb geleerd? Dat het niet uitmaakt wat je doet, als je er maar bent. Met volle aandacht. Ik heb het geluk om met een vriendin dit bedrijf op te kunnen zetten en mijn eigen uren in te kunnen delen in ons kantoor aan huis. Dus het kan voorkomen dat ik ’s morgens na het ontbijt het vliegtuig naar Londen neem voor een vergadering en ’s middags gewoon weer thuis ben. Want zodra ik de voordeur opendoe ben ik echt weer moeder voor mijn zoons en slinger ik mijn hoge hakken en mijn telefoon in de hoek en ga ik lekker een boekje met ze lezen of iets leuks maken. Ik geniet daar zo van.’

Trendsetters

Charlotte Dellal, Mimi Thor en haar eigen moeder Angela Missoni zijn nog steeds haar grote voorbeelden in fashion, alhoewel haar eigen stijl wel is veranderd sinds ze moeder is. ‘Ik volg de trends niet meer zo heel erg. Mijn stijl is wat meer beschouwend en praktisch geworden. Ik hoef niet zo nodig een trendsetter te zijn. Moederschap verandert je in positieve zin. Ik ben nu veel kalmer en geduldiger. Ik heb ook meer zelfvertrouwen. Waar ik vroeger nog wel eens onzeker kon zijn en als een stuiterbal overal naar toe ging omdat ik bang was iets te missen, heb ik sinds ik moeder ben gelukkig helemaal niet meer.’

Vlooienmarkt afstruinen

Margherita gaf in het verleden de beste reistips en deelde idyllische plekjes voor Vogue en Conder Nast Traveller, maar sinds ze moeder is, reist ze minder ver. Gelukkig heeft ze nog wel goede tips voor ons. ‘Het noordelijke gedeelte van Thailand en India, daar is het zo mooi! Maar ook dichterbij hoor, we zijn echt helemaal verliefd op Griekenland en de kleine, onontdekte eilandjes. Of een weekendje weg in Italië en dan ergens buiten picknicken aan een lange tafel met vrienden en kinderen die lekker om je heen spelen, is ook heerlijk. Ik reis tegenwoordig het liefst met de trein, zodat de kinderen rond kunnen rennen. Overal waar ik kom doe ik inspiratie op of koop ik lokaal gemaakte kledingstukken op vlooienmarktjes die ik dan weer in mijn collectie verwerk. Echt, mijn hoofd is altijd bezig met mijn werk, wat dat betreft ben ik een echte Missoni!’

Nieuwsgierig en wil jij die te leuke Margherita-collectie zien? Voorlopig is het exclusief verkrijgbaar bij www.yoox.com en www.thepotterybarn.com

Tekst Esther Kreukniet
Fotografie Yoox, Pottery’s Barn, Missoni courtesy

 MARGHERITA MISSONI KIDS