Met weinig moeite meer energie!

Kijk, we weten allemaal wel zo ongeveer hoe het moet. We lezen boeken, kijken naar tv programma’s over gezondheid, volgen vast een of andere killerbody op Instagram, bezoeken de sportschool of laten ons inspireren door tips van vrienden en vriendinnen.

Toch kun je soms een overdosis aan informatie krijgen en kaats je alle kanten op. Je probeert het een en ander maar je houdt niet alles vol. Dat is het moment om voor jezelf uit te maken wat wel of niet voor je werkt. Je kunt natuurlijk niet overal perfect in zijn, sterker nog: dat wil je niet. Je wilt een levensstijl die bij je past, waar je happy van wordt en vooral in jouw dagelijkse leven past. Ik geef je tips: met weinig moeite meer energie!

Vooral na een lange winterperiode komt het voor dat je niet voortuit te branden bent. Futloos, moe, grieperig of gewoon geen zin, we kunnen allemaal wat extra energie gebruiken. En dat is logisch want als je energiek bent, bepaalt dat voor een groot deel de kwaliteit van je leven. Je hebt meer zin, je humeur is beter en dingen gaan je makkelijker af.

Om dat zo snel mogelijk en zonder poespas te bereiken, heb ik tips voor je hoe je met weinig moeite meer energie op kunt bouwen – de resultaten zijn vaak al na een week (soms drie dagen!) al merkbaar. Het is belangrijk om voor jezelf een tijdstip te bepalen (nu!) wanneer je dit gaat doen, zodat je weet dat je in de goede richting bezig bent. Ik geloof door de combinatie van goede voeding, rust, regelmaat en reinheid van geest je heel ver komt. Je gezondheid voeden in combinatie met een goed bewegingsschema, zorgt ervoor dat jij straks blaakt van de energie en je zonder problemen strak en fit je bikini aantrekt. So lets go!

1. Verbeter je slaapritme voor meer energie

Een open deur maar zo waar: goed slapen. Om te beginnen is een goede nachtrust het allerbelangrijkste van je (geestelijk) herstel. Het is de basis en grondlegger  voor het opbouwen van meer energie. Het maakt niet zozeer uit hoe lang je slaapt, maar wel hoe hoog de kwaliteit van je slaap is, dus laten we die verbeteren met wat handige tips.

Om snel in diepe slaap te komen is het belangrijk dat je rekening houdt met je slaap omgeving (donker, stil, rond de 16 graden celsius), je slaap rituelen voor het slapengaan (lichten dimmen, kalm worden, geen stimulerende middelen als alcohol en cafeïne, geen stress, zeker een half uur geen tv voordat je gaat slapen) en je slaapritme (liefst iedere dag rond dezelfde tijd naar bed). Door rekening te houden met deze factoren val je sneller in slaap, slaap je beter en word je uitgeruster wakker. Mij helpt het vaak om lekker in een warm bad te gaan, een uur voordat ik ga slapen geen tv meer te kijken maar lekker te lezen of een paar dingen op te schrijven in mijn dagboek, een heerlijk ritueel waardoor ik zo in slaap val en voor de wekker weer uitgerust wakker word!

2. Met juiste voeding meer energie!

Waarschijnlijk hoef ik je niet veel meer te leren, want voeding kan je lichaam energie geven, of voeding kan je lichaam energie kosten. Suikers, vet en zuren slopen je lichaam. Ik denk dat als je volgens natuur leeft en niet te veel rotzooi eet, je energie pijlsnel omhoog gaat. Hetzelfde met het nemen van supplementen of extra vitaminen in de wintermaanden. Wij krijgen niet voldoende voedingsstoffen binnen via ons natuurlijke eten. Ik las dit op de site van So Chicken en het is zo waar:

“Het is belangrijk om te beseffen dat onze moderne voeding van lage kwaliteit is. Die ‘gezonde’ broccoli die jou moet voorzien van vitaminen en mineralen is verbouwd in uitgeputte landbouwgrond waar weinig mineralen in te vinden zijn, bespoten met chemicaliën, verpakt in plastic, is gemiddeld een week oud als het je pan in gaat en wordt dan nog verhit waardoor nog meer goede stoffen verloren gaan.

Om deze reden is het slim om vooral te kiezen voor verse, biologische producten. Biologische groenten bevatten namelijk veel meer voedingsstoffen en vrijwel geen schadelijke chemicaliën, het is de voeding waar je lichaam het best mee overweg kan. Daarnaast doe je er goed aan om voeding met kunstmatige toevoegingen (te herkennen aan E-nummers) zoveel mogelijk te vermijden.”

Je lichaam heeft voldoende voedingsstoffen nodig om jou te voorzien van energie. Als er ergens een tekort is of wanneer er schadelijke stoffen worden toegevoegd, dan raakt je lichaam uit balans waardoor het niet meer optimaal kan functioneren. Mijn tip: vervang één zonde (bijvoorbeeld een halve reep chocola voor de tv of die onbedwingbare behoefte aan chips om 5 uur) door een gezond alternatief als vers fruit of ongebrande nootjes). En maak er een feestje van: leg je gesneden appeltje met wat cashew nootjes op een bordje met wat druiven. Ongezellig? Mwah. Gezond? Ja! Ben je op zoek naar simpele manieren om je voeding te verbeteren?

3. Move that body en voer meteen je afvalstoffen af!

Als je lijf niet in balans is, door tekorten aan voedingsstoffen, door stress, door te weinig vocht, door een verstoorde hormoonhuishouding of door andere oorzaken, kan je lichaam de afvalstoffen niet goed neutraliseren en afvoeren. Omdat er meer afvalstoffen binnen komen dan er kunnen worden afgevoerd via je lever, nieren, darmen, huid en longen wordt het restant opgeslagen in je lichaam. Hiervoor gebruikt je lichaam onder andere vetweefsel.

Lange tijd ongezond eten, stress ervaren en weinig bewegen zorgen voor ophoping van schadelijke stoffen in je lichaam. Deze stoffen staan het optimaal functioneren van je lichaam in de weg, en maken je dus moe. Je kunt jezelf ontdoen van deze stoffen door voldoende vitaminen en mineralen beschikbaar te maken, bijvoorbeeld door veel biologische groente te eten of speciale detox supplementen te nemen. Maar vooral bewegen, dansen, dagelijks een half uur naar buiten verricht al wonderen. Ik zeg altijd tegen mensen die neerslachtig zijn: ga dagelijks lekker een half uur buiten lopen. Gewoon, hup je schoenen aan, jas aan en lopen maar, frisse lucht doet wonderen.

Daarnaast is het ook lekker om jezelf eens te verwennen met een sauna of massage. op vakantie heb ik de sauna ontdekt en kwam erachter dat het niet alleen heerlijk warm is voor je lichaam maar dat het op een bijzondere manier ook  helend werkt op je mind. Vraag me niet hoe, maar op een of andere manier zweet je de stress en zorgen eruit.

4. Leef!

Lusteloosheid, moe of futloos heeft niet alleen met je voeding en lichaam te maken natuurlijk, zo simpel is het niet. Het erge van lusteloosheid of neerslachtigheid is dat je maar in hetzelfde cirkeltje blijft ronddraaien en dat je er niet uitkomt. En voordat je het weet, ben je zo drie jaar verder en vergooi je je leven. Want er is genoeg moois in het leven dat je uit je gepieker of somberheid haalt, je moet het alleen willen zien. Daar je focus opleggen en je stip op de horizon zetten helpt je er uit te komen. Plus het is belangrijk om iets aan je leven toe te voegen dat betekenis geeft. En dat kan van alles zijn. Piano leren spelen, je oude hobby oppikken, leren dansen of mediteren, de hond van de buren uitlaten, een oude tante helpen, kinderen helpen met huiswerk, je collega motiveren of je ouders vaker bezoeken.

Vraag jezelf eens af, wat geeft jou energie? Wat vind jij leuk om te doen? Waar word jij gelukkig van? Hoe wil jij iets bijdragen aan deze wereld? Door waardevol werk te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent word je energieker.

 

5. Versterk je lichaam voor meer energie

Hoe fitter je bent, des meer energie je krijgt. Door regelmatig te bewegen, te sporten en af en toe aan krachttraining te doen kun je je lichaam sterker maken.

Niet alleen krijg je meer conditie en uithoudingsvermogen, je merkt ook dat je fysiek sterker wordt. Je raakt minder snel uitgeput omdat je lichaam meer aankan. Ja, sport maakt je op de korte termijn moe maar het zal je op de middellange termijn juist veel meer energie geven.

Wanneer je gaat sporten raakt je lichaam bovendien goed doorbloed waardoor al je cellen lekker veel zuurstof krijgen. Hierdoor krijg je een lekkere oppepper en voel je je fitter. Dus gymschoenen aan en naar buiten!

6. Zorg voor een leeg hoofd

Stress vreet energie. Ronddwalende gedachten, to do’s, problemen en zorgen maken je moe en zwak.

Je hebt de meeste energie als je ontspannen bent, als je je kunt focussen en je bezig kunt houden met positieve gedachtes. Doe daarom je best om je hoofd zo leeg mogelijk te houden. Probeer je gedachten van je af te schrijven, je problemen concreet te maken en je to do’s te noteren op een takenlijst. Hoe leger je hoofd is, des te meer energie je zult ervaren. En neem de focus van zorgen weg door je te ‘voeden’ met positiviteit. het helpt mij al om inspirerende quotes te verzamelen op Pinterest, TEDex filmpjes te kijken op Youtube, een boek te lezen of naar een lekkere meditatie te luisteren.

Extra tips voor meer energie!

Er is natuurlijk nog zo veel meer! Ik heb ze in mijn boek Pluk je Geluk beschreven hoe je ze het beste kunt toepassen in jouw leven. Niet alleen schiet je energie level omhoog, je stress level omlaag, je zelfvertrouwen krijgt een boost én je ziet alles weer helder voor je.

Het boek helpt je deze stappen te doorlopen in 30 dagen. Elke stap is praktisch omschreven, eenvoudig uit te voeren en zeer effectief. Op die manier haal je binnen een maand veel meer energie uit je lijf, en kun je de kwaliteit van je leven verhogen. En dat niet alleen: ik geef je ook iedere dag een recept voor optimale voeding zodat je lichaam in balans komt – na dertig dagen zie je zeker resultaat en heb je een mooi slank, fit lichaam!

 

 

Ik heb hier nog 10 tips voor je:

 

  1. Geef een boost aan je lymfesysteem

    Het lymfesysteem is een ingewikkeld systeem van vaten, klieren en organen in ons lichaam. Het lymfesysteem is een belangrijk ontgiftingspad. Dit proces kun je ondersteunen door genoeg water te drinken, genoeg te bewegen, yoga te doen en een massage helpt ook. Dit kan ons ook helpen om stress te verminderen.

  2. Meer eiwitten

    Start elke ochtend met eiwitten en gezonde vetten. Waarom? Eiwitrijke producten zijn vaak laag in hun glycemische index. Deze worden dus langzamer opgenomen, waardoor je beter een balans krijgt in je bloedsuikerspiegel. Denk bijvoorbeeld aan quinoa, eieren, noten, zaden etc.

  3. Drink meer water

    Meer water zorgt ervoor dat extra zout je lichaam zal verlaten, Dit helpt het stoppen van een opgeblazen gevoel, wat niet fijn is en ons energielevel verlaagt. Uiteraard helpt het hydrateren van ons lichaam aan het goed functioneren van processen in ons lichaam die ons helpen energiek en gezond te zijn.

  4. Verlaag je cafeïne inname

    Koffie en cafeïne in het algemeen kan leiden tot bloedsuiker schommelingen en stimuleert het zenuwstelsel tot een hoge consumptie van cortisol. Cortisol is het stresshormoon. Een vermindering van de cafeïne inname helpt stress te verminderen en vermindert spanning in je lichaam.

  5. Vezels

    Afvalstoffen worden in de darmen gebonden aan vezels, zodat deze het lichaam verlaten. Vezelrijke voedingsmiddelen zoals peulvruchten, groenten, fruit en quinoa zullen ons helpen om deze afvalproducten te verwijderen uit ons lichaam.

  6. Verminder of stop met toegevoegd suiker

    Suiker geeft een piek in je bloedsuikerspiegel. Je voelt je dan vervolgens moe en prikkelbaar. Het verminderen van suiker zal je bloedsuikerspiegel weer in balans brengen. We hebben het allemaal wel: tijdens je menstruatie zin in iets zoets. Neem dan bijvoorbeeld zoete aardappel. Zoete aardappel heeft een natuurlijke zoete smaak en zijn rijk aan antioxidanten en vezels. Eet ook avocado’s en bananen. Deze zijn rijk aan kalium en helpt ons het vasthouden van vocht en een opgeblazen gevoel te verminderen.

  7. Minder zout

    Te veel zout verhoogt vochtretentie, het creëren van een opgeblazen gevoel en vermoeidheid. Kies voor producten met minder zout en probeer zelf ook minder zout over je eten te strooien. Een goede vervanger is bijvoorbeeld citroensap.

  8. Kruiden

    Drink kamillethee. Dit helpt om spierkrampen te verminderen, dus ook tijdens de menstruatie. Daarnaast vermindert kamille spanning die kan leiden tot angst en prikkelbaarheid.
    Ook kun je kurkuma toevoegen aan je gerechten om zo wat extra energie te krijgen.

  9. Verhoog je mineraal inname

    Magnesium is zoals je weet een belangrijk mineraal. Ze zijn essentieel voor het reguleren van veel processen in het lichaam. Bijvoorbeeld ook bij stemmingswisselingen, hoofdpijn, vochtretentie en een opgeblazen gevoel. Neem wat pompoenpitten, noten en groenten.

Verhoog ook je ijzer inname. Neem wat extra rond je menstruatie om een ijzertekort te voorkomen. Producten waar veel ijzer in zit zijn: spinazie, rode biet, bladgroenten, kikkererwten, sesamzaad en brandnetel thee.