Ochtend routine

Zoals vele mensen heb ik een ochtend routine gecreëerd waar ik me veel lekkerder bij voel. Ik moet eerlijk bekennen dat ik geen ochtendpersoon ben en meestal excuses bedenk waardoor ik nog een half uurtje mag blijven liggen. Ik weet dat ik daar niet van opknap en heb een manier verzonnen waardoor ik zo uit bed spring en vol zin de dag in ga. Ik hou er van om de tijd te nemen om rustig wakker te  worden en langzaam te ontwaken zodat ik het gevoel heb dat ik de wereld nog beter aan kan. En het kost maar een half uurtje extra, maar het verandert je hele dag positief. Die tips deel ik graag met jou. Want of het nu winter of zomer is, of het nu regent of juist het zonnetje schijnt, het is heerlijk om je dag met goede zin te beginnen. En daar kun je zelf voor zorgen, met de juiste mindset. Een klein beetje discipline en je leven zal veranderen.

Tien tips voor een fijne ochtend routine:

  1. Blijf niet liggen. Zodra je wekker gaat, ga dan uit bed. Blijf niet nog even 5 minuten snoozen maar ga er uit. Je benen voelen misschien wel loodzwaar maar dat verdwijnt als je in beweging komt en de energie je lichaam instroomt.
  2. Gun jezelf deze tijd. Zie het als een cadeautje voor jezelf. Je krijgt extra tijd voor jezelf. Dat kun je invullen met lekker een douche nemen, naar fijne muziek luisteren, heerlijk te stretchen, iets leuks te lezen of een motivational speech te beluisteren.
  3. Vul je tijd nuttig in en geniet ervan. Het is magisch om de zon op te zien komen, de wereld te zien ontwaken. Kijk naar buiten, zie het licht veranderen, zie de buurman terug komen van een rondje joggen of luister naar een vroege vogel ijverig aan het snateren. Zoek de kleine dingen op, wees dankbaar en geniet daarvan.
  4. Stel een doel voor die dag. Misschien heb je de vorige dag al nagedacht over wat je vandaag wilt doen maar anders kun je heel goed twee doelen opschrijven wat je vandaag graag zou doen. Dat kunnen kleine dingen zijn hoe je mensen vandaag wilt behandelen tot en met grotere doelen wat je vandaag op je werk wilt bereiken.
  5. Maak een heerlijk ontbijt klaar. Verwen jezelf met een bord fruit, een gebakken eitje en smeer je brood voor de lunch. Neem een lekker tussendoortje mee en drink een groot glas met water.
  6. Zeg of schrijf positieve affirmaties voor jezelf op, daar word je blij van. Waardeer jezelf, wees dankbaar voor de kleine dingen in je leven en zie dingen positief. Bouw aan je eigen mooie leven.
  7. Leg je telefoon nog even weg. Vermijd slecht nieuws, mails en social media. Dit is de tijd voor jezelf, dat ene half uurtje dat je niet laat verstoren door nieuws dat buiten je omgaat of verleidingen op het internet waar je toch geen invloed op hebt. Bewaar je mail voor op kantoor en het nieuws tot later.
  8. Neem een heerlijke douche en smeer jezelf in. Niets zo lekker om de laatste negatieve gedachten of twijfels letterlijk van je af te spoelen. Schoon water werkt verfrissend en verkwikt je ziel, zo ga je ontspannen je dag tegemoet.
  9. Kleed je leuk aan. Als je er schoon en leuk uitziet, straal je dat uit en voel je je de hele dag beter en die energie krijg je weer terug van mensen.
  10. Wees blij voordat je de deur uitgaat. Pak al je spullen en je bundeltje met een goed humeur zodat je alles bij je hebt voordat je naar buiten gaat. Kijk nog een keer in de spiegel en lach naar jezelf. Bob Marley zei het zo mooi: Some people feel the rain, others just get wet.

Dit waren de tips van mijn ochtend routine, heb je er iets aan gehad of heb jij ook nog mooie tips? Mail me dan, ik inspireer graag samen met jou anderen die het goed kunnen gebruiken!

En wil je meer weten over gezond en gelukkig leven? Neem dan eens een kijkje in mijn boek Pluk je Geluk en volg het dertig dagen plan om je goed in je vel te voelen of kijk dit filmpje eens op YouTube!

 

Liefs, Esther