Stop met piekeren!

Een mens heeft ongeveer 60.000 gedachten per dag.  Zestig duizend! Dat kun je je bijna niet voorstellen, laat staan dat je het bewust bij kunt houden. Gedachten zijn met positieve of negatieve energie geladen en dat kan je gemoedsrust stevig beïnvloeden.

De stroom aan gedachten is er constant. Enerzijds zijn er constructieve en informatieve gedachten; je bent aan het structureren, analyses aan het maken of intuïtieve gedachten passeren in een flits voorbij. Denk aan de planning in je hoofd die je maakt als je opstaat, boodschappenlijstjes of de planning voor een ingewikkeld stuk dat je voor je werk moet maken. Anderzijds zijn er oude gedachten, overtuigingen, zorgen of momenten dat je piekert. Dat zijn de negatief geladen gedachten die je bewust en terughoudend houden voordat je een beslissing neemt. Je kunt je voorstellen hoe ontzettend druk het is in je hoofd.

Wetenschappelijk onderzoek zegt….

  • 40% waarover we piekeren gebeurt nooit
  • 30% waarover we piekeren is al gebeurd en er is niets meer aan te doen
  • 12% waarover we piekeren is over gezondheid en kwaaltjes
  • 10% waarover we piekeren is over de korte termijn
  • 8% waarover we piekeren zijn gefundeerde zaken en feiten.

We kunnen dus voor 92% ophouden met piekeren, hoe fijn is dat! Piekeren is vaak de afweging tussen de verantwoordelijkheid voor iets nemen of de mogelijke gevolgen van een actie niet kunnen accepteren. Dat gaat malen in je hoofd totdat je een oplossing ziet. Zodra er een lichtpuntje verschijnt, zie je het probleem niet meer, ben je blij en focus je je op de oplossing. Een andere oorzaak kan zijn dat je onbewust nog niets wilt veranderen, het grote geheel niet ziet, je wil vluchten of een uitweg wil kiezen. Misschien heb je een hekel aan beslissingen nemen, confrontaties of negatieve emoties te ervaren. Op die manier ben je constant aan het afwegen en pieker je je suf. Zo fluctueert het brein telkens weer en neem je jezelf in de maling.

Om te zorgen dat die kleine pieker demonen niet steeds de kans krijgen moet je het piekeren doorbreken. Maar hoe? Door het aan te pakken! Door middel van het goed onder woorden brengen van wat je dwars zit kan je tot de kern komen. Actie, maar ook afleiding, verjagen het gepieker.

Actie door middel van een schrijfoefening:

Schrijf kernachtig met een paar woorden op wat het eerste in je hoofd opkomt:

  1. Wat houdt me op dit moment het meeste bezig?
  2. Wat is precies het probleem?
  3. Hoe groot is dit probleem?
  4. Wat heeft dit probleem te maken met de grote doelen of lijnen die ik in mijn leven wil?
  5. Wat kan ik er aan doen?
  6. Waarmee verdwijnt het probleem?
  7. Hoe zou ik het oplossen in de meest ideale situatie?
  8. Wie kan me daar bij helpen?
  9. Wat geeft me hoop, geloof en vertrouwen?
  10. Hoe ga ik het aanpakken?
  11. Hoe groot is mijn probleem nu?

Kijk naar je antwoorden, lees ze en leg ze weg. Je parkeert ze als het ware. Ga iets anders doen en pak ze over een uur nog eens op. Hoe kijk je er nu tegenaan? Heb je nog ideeën om het beter te maken? Om het aan te pakken? Of kan je er eigenlijk al een streep onder zetten? Als dat zo is, maak je er een prop van en gooi je het weg. Als je niet volledig overtuigd bent, laat het dan rusten en vraag de volgende dag advies bij een bekende die je vertrouwt. Het is heel belangrijk dat je je piekergedachte uiteindelijk met een goed gevoel afsluit!

Afleiding tips & tricks

  • Zet muziek aan. Zoek een favoriet liedje uit en zing mee
  • Doe je schoenen aan en maak een wandeling van een half uur
  • Bel iemand op en vraag of hij/zij mee wil gaan om iets leuks te doen
  • Verzin een hobby waarin je helemaal in op kunt gaan en doe dat ook
  • Mediteer, al is het maar vijftien minuten
  • Bestudeer mensen die plezier in het leven hebben en pas dat toe op jouw leven
  • Schrijf het van je af
  • Plan een klaagkwartiertje in op een dag waarin je mag piekeren en houd je aan die tijd
  • Doe een beeldspelletje: elke zorg die in je hoofd opkomt ruil je per direct in voor je favoriete vakantiemoment
  • Ga eens lekker een onvervalst potje zitten huilen – lucht op!
  • Neem een douche en spoel je zorgen van je af. Stel je voor dat je zorgen wegspoelen door het putje

‘Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest’

Neem regelmatig afstand: jij bent niet je probleem, je hebt misschien een probleem. En wees in dat geval zwart/wit. Is dit echt een groot probleem of is het van voorbijgaande aard? Stap ik weer in dezelfde piekervalkuil of is het echt? Houd het grotere doel voor ogen, laat je niet afleiden door geneuzel, het is zo zonde van je tijd! Vertrouw erop dat als iets echt je aandacht behoeft je de juiste acties zult ondernemen en dat je hiervoor al het piekeren niet nodig hebt!

 

Wil je meer lezen? Op de site van GZNDENZO van die leuke, lieve Kelly Weekers, vindt je ontzettend veel leuke artikelen en bijdrage van andere professionals op het gebied van gezondheid, spiritualiteit, liefde, werk, financiën en noem maar op. Veel leesplezier!

Uit: het boek Pluk je Geluk