Tips voor het schrijven van een goed non-fictie boek

Tips voor het schrijven van een goed non-fictie boek

 

Schrijf het boek dat je zelf graag had willen lezen. Waarschijnlijk prijken er in jouw boekenkast ook een paar management boeken waar je aan begonnen bent, maar die je nooit hebt uitgelezen. Of ligt er nog een stapeltje op je nachtkastje die waarvan je alleen de highlights hebt gelezen omdat het niet boeide of omdat je de inhoud min of meer wel kende. Dan wordt het tijd om je eigen boek te schrijven. Met unieke inhoud, want daar gaat het om. Inhoud waarbij andere mensen van hun stoel afvallen omdat ze weten dat ze iets unieks ontdekt hebben waar ze zelf ook iets mee kunnen. Daar stuur ik naar toe. Want ik weet hoe moeilijk het is om een artikel te schrijven maar ik weet dat het nog veel moeilijker is om een heel boek te schrijven dat ook nog boeiend is en je vast houdt tot de laatste letter. Daar ben ik voor, om van elk boek een uniek exemplaar te maken en van elk hoofdstuk een unique selling point.

Hoe? Ik licht alvast een tipje van de sluier.

 

Goed nieuws:

Non-fictie is nog steeds in opmars: van autobiografie tot levensbeschrijvingen, van journalistieke reportages tot essays. Journalist/schrijver Steve Silberman wist heel goed hoe hij een artikel moest schrijven, maar niet hoe hij een dik boek over Alzheimer moest produceren. Hij vroeg daarom aan allerlei schrijvers of ze tips voor hem hadden. Het resultaat is een prachtig overzicht van do’s en dont’s van het (non-fictie) schrijven.

 

‘Doe zoveel mogelijk onderzoek buiten het internet, met echte mensen op echte plekken,’ raadde Carl Zimmer hem aan. ‘Schrijf elke dag,’ tipte Cory Doctorow, ‘Alles wat je daarna doet wordt steeds makkelijker.’ En Mark Frauenfelder: ‘Vergeet nooit dat je het boek moet schrijven dat je zelf graag had willen lezen.’

De tips:

 

  1. Doe zo veel mogelijk research met mensen, doe interviews en werk die uit, neem geen standard aannames over via het internet maar maak het interessant.

 

  1. Gebruik veel data. Zorg dat je onderzoeken wetenschappelijk onderlegd zijn. Zorg dat je nauwkeurig bent en maak ere en meesterwerkje van. Boeken gaan lang mee, zorg ervoor dat jouw boek baanbrekend is en een blijvertje is dat mensen twintig jaar na dato er nog bij pakken.

 

  1. Feedback. Maak een groepje om je heen waar je feedback aan kunt vragen – en gebruik dat ook op een wijze manier. De groep bestaat het liefste uit een verscheidenheid van mensen, inderdaad, met een eigen mening, maar wel met invalshoeken waar jij misschien nog niet aan gedacht hebt.

 

  1. Laat jouw persoonlijkheid doorschijnen. Ok, het is geen memoire, maar er moet wel een duidelijke tone of voice doorkomen. JIJ ben de thoughtleader, JIJ bent degene die dit boek met dit onderwerp schrijft en er dus achter staat. JIJ bent ook degene die dit boek zo meteen gaat verkopen aan je doelgroep, aan je uitgever, aan je branche of mede vakidioten, dus jouw stem en mening is belangrijk.
  2. Schrijf iedere dag. Begin je dag goed en schrijf een uurtje voordat je aan andere dingen begint. Je zult zien dat alles na dit uurtje meevalt. Schrijven is discipline; ik leef(de) met twee topsporters thuis en zij doen niet anders. Staan vijf uur op, eten clean, maken zich fysiek en mentaal sterk en laten zich niet afleiden. Schrijven is niet anders, wellicht in mindere mate maar degene die succesvol wil zijn moet er iets voor over hebben. Schrijf dus elke dag. Zo ontwikkel je een goede tone of voice en een mooi ritme. En het voordeel is: als je klaar bent met schrijven, heb je zeeën van tijd over. Het is maar een periode waarin je schrijft, en niet zoals een topsporter die de komende vijftien jaar elke dag om 5 uur opstaat. Blijf ook schrijven als het even tegenzit, als je op een dood spoor zit of een slechte bui hebt. Door te schrijven focus je je op iets anders en laat je twijfels en gedoe achter je.

  1. Schrijf door. Auteur Deborah Blums beste advies was: schrijf je eerste hoofdstuk als laatst. Door research en het schrijven aan het boek weet je pas op het laatst wat het belangrijkste is en hoe je mensen meot triggeren in het eerste hoofdstuk. En bijkomend voordeel: schrijvers zien altijd huizenhoog op tegen het eerste hoofdstuk en vaak eindigt het boek daar als als verfrommeld papier in de prullenbak. Niet doen. Het laatste hoofdstuk komt wel en ‘poep’ je eruit als het geraamte en het verhaal van het boek staat.

 

  1. Het boek is niet genoeg. Tegenwoordig moet je een marketing machine zijn om uitgevers te interesseren. Ga maar na: Heleen van Royen, Arnon van Grunsberg, Annemarie van Gaal, Michael Pilarchick of Ben Tiggelaar zijn allemaal marketing kanonnen. En dat ben jij ook. Zoek (met mij) je unieke selling point en blijf daar bij. En één tip: hoe eerder je met marketing begint, hoe beter. Mensen zoeken een rolemodel, een persoon waar ze zich in herkennen of graag door laten inspireren. Wees hier ook consequent in en wees echt. Authenticiteit is een mooi, groot goed.

 

  1. Structuur. In je boek, in je marketing plan, in je leven. Leg in een alinea of drie zinnen uit waar je boek over gaat. Een moord in een kasteel. Het wel en wee op een advocatenkantoor. De corruptiezaak in de Rotterdamse haven. De innerlijke reis naar Santiago de Compestella. Het nieuwe verzekeren. Hoe ontwikkel ik een start up. Hoe eenvoudiger, hoe beter. (August Kleinzahler)

 

  1. Planning. Planning, planning. Zie het als een politieke campaign ( Barry Boyce) en plan goed vooruit. Ontwikkel een goede relatie met je redacteur of uitgeverij. Of coach in dit geval, want het schrijfproces is langdurig en soms eenzaam. Dan heb je bemoediging en een keiharde deadline nodig. Mijn cursiste Anne-Marie Kruipers is 8 november begonnen met haar prachtige boek Simpelweg Gelukkig over haar reis naar Santiage de Compostella en was 25 mei klaar. En niet omdat ik nu constant achter haar broek zat 9was niet nodig) maar wel omdat we een keer in de maand afspraken om haar teksten door te nemen en haar iedere keer van inspiratie te voorzien. Anne-Marie ging als een speer, en ze had hiervoor nog nooit een boek geschreven! Ze werd steeds beter en herschreef (inderdaad) aan het einde weer het eerste hoofdstuk. Schrijven is discipline en een kwestie van dan. Maak dus een planning.

  1. Non fictie schrijven is wel degelijk literatuur. Heel veel non fictie schrijvers doen maar wat om hun boodschap op papier te krijgen. Ik geloof in persoonlijke betrokkenheid en mooi taalgebruik waardoor je iets opbouwt met je lezers. Juist als je je boek mooi vormgeeft en met aandacht je stukken schrijft waardoor je het juiste gevoel overbrengt, heeft het boek een kans om te slagen. Deel je passie over het onderwerp, wordt daar de thoughtleader in. (David Crosby)

 

  1. Deel je verhaal. Het is de tijd van Storytelling, mensen zijn gek op een origineel verhaal dat vanuit het hart geschreven of verteld wordt. Schrijf het vanuit je hart, ook al is het zakelijk. Mensen willen jouw verhaal horen, jouw visie weten, jouw geheimen en tips.

 

  1. Tijd. De meeste mensen die werken en een boek schrijven, doen er wel zon anderhalf a twee jaar over. Logisch toch? Je moet tijd vrij maken en je hebt nog een sociaal leven ook (als het goed is) Wees dus niet te streng voor jezelf en weet gewoon dat het een paar jaar duurt. Een tijdrovend proces dat je goed moet invullen en waar je van moet genieten want straks heb je wel je eigen boek in handen!

Wil jij meer weten en je eigen boek schrijven? Coaching en begeleiding? Ik help je, mail me op info@estherkreukniet.nl