Veiligheid

In een diepgaand interview met Talkies Magazine vertelde Leontine Borsato dat veiligheid voor haar het belangrijkste is. Zich geborgen voelen, zichzelf mogen en kunnen zijn en dat ze er zelfs aan denkt om een plek in haar huis te creëren dat haar een geborgen gevoel geeft. Ik vond het nogal een openbaring, want zou niet iedereen zich veilig moeten voelen? Ik dacht er over na en kwam tot de conclusie dat veiligheid niet voor iedereen vanzelfsprekend is.

Een onveilig gevoel kan verschillende oorzaken hebben zoals een grote verandering, ruzie, onzekerheid over je financiële situatie, als je het gevoel hebt dat je iets verkeerd hebt gedaan of kritiek krijgt, het gevoel dat je ergens niet bij hoort en zo zijn er nog honderden dingen die je kunt verzinnen. Als er aan de poten van je stoel wordt gezaagd, uit zich dat in emoties, stress en een angstig gevoel. Ik vind in deze moderne maatschappij, dat we ons allemaal veilig moeten voelen; op straat, in relaties, op school of je werk, bij vrienden en familie en vooral bij jezelf.

In de piramide van Maslov staat bestaanszekerheid zoals veiligheid en zekerheid op de tweede plaats, een basis behoefte dus. Toch voelen mensen (zelfs Leontine Borsato!) zich niet altijd veilig. Dit kan aangewakkerd worden door een heftige gebeurtenis, een pijnlijk verleden of een situatie waar je geen controle over hebt. En dat is zo zonde! Want ik weet inmiddels ook dat als jouw zelfvertrouwen en geloof onwrikbaar is, je elke situatie die op je pad komt aankunt en er van kunt leren in plaats van dat je er onder lijdt. Mensen die zich niet veilig (en dus niet happy) voelen, trekken zich terug in een isolement, piekeren veel en slapen slecht en belanden vaak in een spiraal van negatieve gedachten. En zal ik je eens een geheimpje vertellen? Veiligheid creëer jezelf. Echt waar. Dat hoeft een ander niet voor je te doen, dat moet je zelf doen. Door een situatie te scheppen die jouw zelfvertrouwen versterkt en jouw geloof onderbouwt. Hoe? Dat kan op vele manieren, jij moet voor jezelf uitzoeken wat het beste voor je werkt. Bij het opstaan bijvoorbeeld twintig minuten mediteren of juist yoga en rekken, een podcast luisteren waar je blij van wordt, een inspirerend stuk lezen, een YouTube filmpje bekijken dat jou kracht geeft of juist je doelen opschrijven of je dankbaarheid. Een mooi ontbijt maken dat je lichaam (je tempel!!) voedt of een uitgebreide douche nemen en jezelf lekker verzorgen. Het maakt niet uit, zolang je je vervelende gedachten maar uitschakelt.

In het verleden heb ik wel eens een artikel geschreven over zelf je veiligheidsgordel creëren, dus die pakte ik er even bij. Het is nu wel de tijd om je te wapenen en je eigen veiligheid te creëren. Mentaal sterk te worden dus moet je er voor zorgen dat je jezelf beschermt en je je veilig voelt.

Heb jij dat ook?

Zijn er nog dingen waar je mee worstelt?

Schrijf op wat jouw veiligheid nog in de weg staat:

Ik heb iets verzonnen dat mij helpt. Want ik kan ook wel eens wakker worden met een onbestemd gevoel. Om die zeurende gevoelens uit te schakelen en de rest van de dag met een goed gevoel door te komen, heb ik denkbeeldig een veiligheidsgordel voor mezelf gemaakt. Misschien heb je in het begin nog even moeite mee om hem elke dag aan te doen maar over een tijdje is het een ingesleten patroon geworden, net zoals je elke dag je gordel vast klikt in de auto. Maak je veiligheidsgordel in gedachten mooi met persoonlijke dingen die je kracht en ondersteuning geven. Of doe het letterlijk en ECHT: Pak een oude riem en fleur ‘m op met kraaltjes, stenen of hartjes en draag m elke dag. Het beschermt je tegen negatieve invloeden en zorgt ervoor dat je je positiviteit bij je houdt.

Eigenlijk is het een klein muurtje dat je om je heen bouwt, een muur van bescherming en die twijfel, angst en verdriet buiten de deur houdt en je kracht, zekerheid en positiviteit geeft. Dingen raken je dan niet zo en het helpt je te relativeren. Niet iedereen zal het er mee eens zijn, maar ik heb er veel baat bij om sterk en gegrond in het leven te staan. Ik doe ‘m ’s morgens aan en voel me beschermd tegen negatieve invloeden die er op afketsen en ook al zal ik wel eens een rot opmerking krijgen of een tegenvaller – ik ben beschermd. Letterlijk, waardoor het niet meer zo erg binnen komt.

Hoe doe je dat? Je trekt ’s morgens letterlijk (en figuurlijk) je veiligheidsgordel aan en je sluit je af voor negatieve gedachten of berichten. Of doe zoals ik op meditatie heb geleerd en trek een glazen bol om je heen. Dan kijk je naar buiten door het glas, je hoort en ziet iedereen perfect alleen de negatieve energieën ketsen er tegen af. Positieve dingen laat je binnen, kwetsende zaken houd je buiten. Bekijk eventuele negatieve gedachten, parkeer ze en bedenk dat 70% van de problemen zich vanzelf oplossen of met de tijd aan kracht verliezen. Zo simpel is het.

Meer tips om je veilig, stabiel en in balans te voelen:

  • Gronding. Als je goed gegrond of geaard bent, ben je dichterbij je innerlijke kracht. De eerste eyeopener is om te beseffen dat als je je niet veilig of stabiel voelt, je uit je kracht bent. Dit kun je gemakkelijk onderscheppen door te mediteren, je lichaam en je kracht weer te voelen. Meditatie is zo ontzettend lekker, je voelt je binnen een kwartier weer rustig en goed in je vel en je ziet het leven weer positief in. Je gaat uit je gedachten en in je gevoel waardoor je weer gegrond bent. Klik hier om het eens te proberen: Meditatie van Roos Plagge en ik raad je ook aan om iedere avond voor het slapengaan deze meditatie van Wayne Dyer te luisteren, je wilt nooit meer anders! Een life changer, probeer het maar.
  • Creëer je eigen ruimte. Dit is heerlijk creatief en helemaal van jou. Sommige mensen maken een hoekje met mooie relikwieën om tot rust te komen, anderen hebben zelfs een aparte kamer waar ze lekker gaan schrijven of lezen. Maar dat hoeft niet perse! Want wat doe je dan als je veel reist of onderweg bent? Als je opeens op je werk of op school overvallen wordt door een unheimisch gevoel? Pak dan rustig je telefoon met notities of (als je telefoon leeg is, alles kan natuurlijk) een schriftje waarin jij je punten hebt geschreven wat jou een veilig gevoel geeft en waarvoor je dankbaar bent in je leven. Herhaal dit als een mantra, keer op keer, meerdere keren per dag. Want jij weet ook als je veel oefent, het een automatisme wordt. Je veilig voelen draait niet om een plaats of plek maar om een gevoel. En dat kun je ten alle tijden opwekken, ook als je op 10.000 m hoog zit in een krap vliegtuigstoeltje. Een schriftje of een stukje papier is alles wat je nodig hebt om je veilig te voelen. Leer het uit je hoofd, als een gebed. Creëer je eigen ruimte, in je hoofd, zodat je er altijd bij kunt. Dat is jouw cadeau en je stuk veiligheid.
  • Stress brengt je uit balans dus het is belangrijk om je energiepeil goed in de gaten te houden. Luister dus naar je lichaam want een sterke geest begint met een sterk lichaam. Voedt je lichaam goed, let op wanneer het in de stress schiet en zorg dat je door beweging goed ontspant en weer oplaadt. Slaap is dus super belangrijk, evenals goede voeding in combinatie met beweging. Die drie elementen zorgen ervoor dat je stabiel bent waardoor er door stressmomenten (denk aan verandering, veel drukte, onverwachte tegenvallers, kritiek of nare berichten) te relativeren vallen. Je moet je geest sterk maken en dat begint met een sterk, gezond lichaam.
  • Plan ontspanning in. Je weet waarschijnlijk wel waarom God zeven dagen gemaakt heeft: om je een dag van ontspanning te geven. Op zondag (of een andere dag naar keuze) doe je even niets, het is tijd om je batterij op te laden. En ook hier maakt het niet uit hoe je het doet, het is belangrijk dat je het doet. Gun jezelf die tijd. Ga fietsen, wandelen, uitgebreid lunchen, in het gras liggen, voetballen, lachen om een film, naar een museum of kerk, shoppen een ijsje eten of iets wat je vreugde geeft. Want als jij het niet voor jezelf doet, doet niemand het. Jij hebt een leven om er van te maken wat je wilt, die keuze en vrijheid heb je. En dat geeft je een heerlijk gevoel. En weet je wat ook heerlijk is op zondag? De filmpjes bekijken van Above Inspiration (deze is met Denzel Washington) of Fearless Soul of Oprahs Soul Sundays om je gevoel van veiligheid en succes te voeden. Kippenvel gegarandeerd!
  • Kleine dingen zijn het belangrijkst. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weert. Bijvoorbeeld je bed mooi opmaken of je ontbijt maken. Iemand een glimlach schenken, even tijd nemen als iemand je iets wil vragen. Een hond aaien, een vriendin een berichtje sturen, je moeder een zelfgeplukt bloemetje geven. Denk er over na, de kleine dingen geven je een fijn gevoel en kosten (als het goed is) geen geld.

Vind je dat ik overdrijf? Heb jij het (gelukkig) niet? Bedenk dan dat meer dan een miljoen mensen anti depressiva slikken in Nederland, er veel hoog sensitieve mensen zijn, veel manisch depressieve mensen of mensen met een syndroom van Asperger of andere vorm van autisme. Als jij bovenstaande issues niet hebt, voel je dan extra gezegend. Dit boek of deze blog is misschien niet geschikt voor jou, bedenk dan dat het geen kwaad kan om je in te leven in mensen die er wel mee leven en zo doende mee kunt helpen hen krachtiger te maken. Want jij bent een gezegend mens, besef dat. Samen werken we aan een mooiere wereld, dat is uiteindelijk de bedoeling en daarom schrijf ik deze blogs, om mensen te bemoedigen en te geloven.

Als geheugensteuntje kun je bewust even je lijstje met pluspunten doornemen die jouw basispakket voor vertrouwen, een goed gevoel en veiligheid vormen. Concentreer je op de positieve dingen, verleg je aandacht.

Schrijf op, wat zijn jouw positieve punten – wat vormt jouw basis vertrouwen? Schrijf de punten op wat jou een veilig gevoel geeft en waarvoor je dankbaar bent in je leven.

*

*

*

*

*

Meer is er niet, het leven schommelt en fluctueert, de rest komt en gaat. Maar jij hebt al deze basis vertrouwen in het leven, waar je ook gaat en wat je ook doet, dan ben je een rijk mens.

Doe jij vandaag je veiligheidsgordel om? En schrijf aan het einde van de dag op of het heeft geholpen en hoe.

Receptje: lekker sateetjes met rijst, broccoli of birimi en salade van komkommer en tomaten.

Beweging: vijf kilometer hardlopen of wandelen en kies je buikspieroefenen zelf uit. Maak jezelf STERK!!!

Wil je meer weten? Kijk dan eens in mijn boek Pluk je Geluk, ik leer je daar in dertig dagen om je eigen stabiele, fijne leven in een goede balans te vormen. Misschien is het wel iets voor je of is het iets moois voor iemand die het nodig heeft of daar van houdt.

Geniet van deze dag en van morgen,

 

Liefs, Esther