Vitamine Beter!

Ik geloof er al een tijdje heilig in, door de juiste voeding kun je je beter voelen. In het tijdschrift Medisch Dossier, de Nederlandse uitgave van het Britse “What Doctors don’t tell you”, pleitten ze er voor psychische aandoeningen te behandelen door naar iemands voedingsstand te kijken. Hiep hiep hoera!

Ik roep al jaren dat goede voeding, voldoende beweging en ontspanning een goed medicijn is tegen neerslachtigheid of je futloos voelen. Ga maar na: als alle tekorten in jouw lichaam aangevuld zijn, je je direct energieker, positiever en beter voelt. Je vult je ‘baseline” als het ware aan, van waaruit je opereert, van waaruit je je goed voelt. En als dat motortje niet goed gevuld is met benzine, kun jij nooit vooruit komen oftewel goed in je vel zitten.

De Canadese psychiater Abram Hoffer was de eerste die heeft ontdekt dat de symptomen van een tekort aan een bepaalde B-vitaminen leken op de van schizofrenie. ‘Als er geen vitamine B3 meer in onze voeding zou zitten, zouden we allemaal binnen een jaar psychotisch zijn,’ schreef Hoffer. Zo dan. Dit is nogal een bedreiging voor de farmaceutische industrie die door uitgekiende voeding en supplementen van vitamines in een keer weggevaagd zou kunnen worden. Dat lijkt mij nogal een risico waar ik me zeker niet aan ga wagen. Maar wel wil ik je de natuurlijke remedies tegen angst en depressie niet onthouden. Wetenschap en onderzoeken moeten nog heel uitwijzen maar ik geloof wel dat als je verstandig en gezond eet, regelmatig sport of buiten beweegt en je voldoende rust en ontspanning neemt, je veel meer kunt genieten van het leven.

Natuurlijk begrijp ik ook wel dat als je ernstig ziek of depressief bent, je met louter gezonde voeding niet beter wordt, maar ik geloof wel in een goed herstel in een gezond lichaam. Als jij bezig bent om je lichaam bewust goed te voeden en gezond te maken, dat je psyche daar achteraan komt wandelen. Je leert van jezelf houden door je lichaam (dus jezelf) met gezonde dingen te voeden, en dat geeft rust. Je weet dat je goed bezig bent, je weet dat je er alles aan doet om je goed te voelen. Dat je veel energie krijgt, dat is voor mij het belangrijkste. Ik heb een mooie mix gevonden met behoud van koolhydraten, want ik vind dat je op een gezonde manier ook vezels van brood en dergelijke nodig hebt. In de juiste combinatie, en met lekkere, gezonde  dingen, zodat het geen straf is om te doen. En ik heb het niet perse alleen over diëten, de meeste kookboeken en programma’s leggen de focus op afvallen. Je wordt niet depressief omdat je dik bent, maar je wordt down omdat je niet gezond bent. Ik geloof meer dat je door gezonde voeding vanzelf het lichaam en de spirit krijgt dat bij je past. Waarom? Omdat je je lichaam de kans geeft om vanzelf in shape te komen, en door daar bewust mee bezig te zijn, ga je jezelf vanzelf beter voelen. Ook door lekker buiten te wandelen of te bewegen. Afvallen heeft zo’n negatieve lading, ik wil dat je gezond en sterk wordt. Met normale, gezonde voeding, zoals we dat vroeger hadden en dat lekker smaakt waardoor je levens energie krijgt. 

 

Ik kan het natuurlijk wel allemaal leuk vertellen, het moet ook echt werken. Ik ben begin januari begonnen om dertig dagen de recepten uit mijn boek dagelijks te eten, gecombineerd met het schema voor beweging, meditatie enzovoorts. Na drie dagen merkte ik al verschil: ik voelde me beter, energieker, sliep beter en had een positief zelfbeeld. Na twee weken merkte ik echt verschil en kreeg meer zelfvertrouwen en na een maand barste ik van de energie! Ze werden thuis gek van me en mijncreativiteit bleef maar stromen. En dat gun ik jou ook zo, ik garandeer je dat je verschil gaat voelen!

Ik geef je alvast  mijn lijstje met happy foods, die het gezonde eten en mentale welzijn bevorderen:

  • Eet vis, visolie en lijnzaad. Een tekort aan docosahexaeenzuur (DHA), een omega 3 vetzuur is vaak in verband gebracht met een grotere kans op angststoornissen.
  • Magnesium. Dierstudies toonden een verband aan tussen een magnesiumtekort en angststoornissen. Daarnaast kan een combi van magnesium en B6 milde angst bij PMS verminderen.
  • Vitamine C is goed voor je bloeddruk en kan angstklachten verminderen.
  • Curcumine, een bestanddeel van Kurkuma versterkt de synthese van DHA.
  • Abrikozen hebben veel vitamine B6, goed tegen depressie en dementie
  • Chocola geeft je een instant happy mood door poliphenol, (het zelfde bestanddeel dat in wiet zit). Hoe donker de chocola, hoe beter!
  • Yoghurt en kefir: probiotic yoghurt dat stressverlagend is. Onderzoek onder duizenden vrouwen zorgden voor minder angstige gevoelens door twee keer per dag een bakje yoghurt te eten.
  • Shitake champignons: door de grote hoeveelheid magnesium en selenium, heerlijk om door je pasta te doen of bij een tosti!
  • Mosselen, oesters en andere schaaldieren zitten vol met vitamine B12, dopamine en sortenine – mooi meegenomen!
  • St Janskruid: mijn moeder gaf me al een kop thee als ik ongesteld (PMS) moest worden. Dit kruid mag in Duitsland officieel voorgeschreven worden voor behandeling van angst, depressie en slaapproblemen.
  • Kom in beweging. Ook al is het maar 20 minuten lekker buiten wandelen, kom in beweging en loop je zorgen of stress eruit.
  • Eet normale porties, eet aan tafel, neem de tijd en eet bewust, schuif niet zomaar wat naar binnen. Kies voor vers, halffabrikaten zijn uit de boze. Het begint al met je boodschappen kiezen, doe dat bewust een of twee keer per week, dat brengt rust in je hoofd. Maak het bereiden van eten onderdeel van je avondritueel en zie het als ontspanning. Groenten snijden, vlees bakken, het eten opdienen: het is er allemaal om jou sterk te maken.
  • Wees lief voor jezelf. Ontdek voeding rijk aan vitamine B12: die helpen het centrale zenuwstelsel in balans te houden, voorkomen dementie en verminderen aanleg tot depressie.

In Pluk je Geluk lees je veel meer over heerlijke gerechten die je geestelijke gemoedsstand versterken. Lekkere receptjes die zo klaar zijn en jou dejuiste vitamines geven. In slechts een maand is je hele voedingshuishouden en hormonale toestand weer op orde waardoor je je sterk voelt in lichaam en geest. Je valt vanzelf af, zonder dieet of medicijnen en voelt je stukken energieker. Wie wil dat nou niet?

 

Maar hoe doorbreek je je oude patroon en zorg je ervoor dat je niet terug valt in je oude gewoonten? In dit boek begeleid ik je dagelijks met goede recepten zodat je geen trek of ditjes hebt, mooie oefeningen, ontspanning en vooral veel beeldmateriaal om bij weg te dromen. Heerlijk, ik gun het iedereen!

En baadt het niet? Dan schaadt het niet, zo is het ook nog een keer. Maar het is ONTZETTEND leuk om uit te proberen welke voeding werkt en wat voor effect het voor jou heeft. Zo, ik ga mijn computer uitzetten en lekker een uurtje sporten. Ik wens jullie een fijne dag, zorg goed voor jezelf!

 

Liefs, Esther

 

 

Vitamine Beter!