Weg ermee!

In een ontzettend leuk interview met Dennis Storm werd me wel weer het een en ander duidelijk: te veel spullen en te veel willen hebben ontregeld je leven enorm en houd je ver weg van de kern. De trend om minder bezit te hebben door zowel mentaal als fysiek een grote schoonmaak in je leven te houden, geeft een enorm gevoel van bewegingsvrijheid en tijd. Voormalig presentator Dennis Storm vertelt wat het minimalisme hem heeft gebracht en professional organizer Mieke Kars vertelt ons hoe je precies structuur, overzicht en meer rust in je leven brengt.

Dennis kreeg geen voldoening meer uit zijn werk en besloot op zijn 32e radicaal het roer om te gooien. Na de spraakmakende programma’s als Try Before You Die, Spuiten en Slikken, 3 Op Reis en Proefkonijnen keerde hij terug naar de essentie in zijn leven en schreef het boek Weg Ermee.

 

[Tekst]: Esther Kreukniet

 

Over de schoonheid van het minimalisme kan Dennis kort zijn: ‘Het brengt mij vrijheid, helderheid, kalmte en rust. Door onbelangrijke dingen te schrappen kom ik nu weer toe aan dingen waar ik heel gelukkig van wordt, de essentie van het leven. En dat is tijd doorbrengen met familie, vrienden, dingen doen die ik echt leuk vind en waar ik liefde voor heb.’

 

Minimalisme betekent niet alleen ontspullen van materiele dingen maar ook op mentaal vlak de dingen schrappen die niet langer energie geven. ‘Mijn boek gaat er niet alleen over hoe je met minder spullen kunt leven maar ook met minder vervuiling of afleiding in je leven. Vergeet niet dat het bij mij een proces van meer dan tien jaar is geweest waarin ik ben gegroeid. Ik heb alles geschrapt waar ik geen voldoening meer van kreeg of waar ik me aan irriteerde. Zo ben ik bijvoorbeeld mijn agenda anders gaan indelen; ik zet eerst de dingen neer die ik leuk en belangrijk vind om te doen en daarna pas de dingen die ik moet doen. Ik geloof erin dat je energie en enthousiasme krijgt door de dingen die je leuk vindt eerst te doen en daarna de zaken die waar je moet doen in plaats van andersom. Iedereen moet voor zichzelf uitzoeken wat bij hem past en waar hij zich gelukkig bij voelt.’


Echt contact is veel belangrijker

Ook heeft Dennis social media zo veel mogelijk geschrapt en houdt daardoor een zee aan tijd over. ‘Ik leg mijn smartphone zo veel mogelijk weg en gebruik het liefst mijn Nokia. Ik begrijp ook wel dat mijn uitgever het belangrijk vindt dat ik een band opbouw met mijn volgers op Instagram maar ik ben er niet obsessief mee bezig, ik kan dagen niet kijken. Ik volg ook geen nieuws meer, behalve het voetbalnieuws. Dat zijn bewuste keuzes en ik heb niet het gevoel dat ik dingen mis. Juist niet, als ik vrienden zie die wel het nieuws volgen zeg ik vaak, vertel me het maar, ik vind echt contact veel belangrijker.’

 

Door de tijd en ruimte die Dennis overhoudt, leest hij veel en besteed hij aandacht aan zijn dochters. ‘Ik heb bijvoorbeeld net anderhalf uur met mijn dochters geluncht en een spelletje gespeeld, in alle rust naar ze geluisterd. Geen schuin oog op mijn telefoon maar gewoon samen boterhammen smeren en een spelletje doen. En ik heb een paar jaar geleden besloten dat ik overdag informatieve boeken lees en ’s avond voor het slapengaan fictie lees. Hierdoor heb ik vorig jaar al 50 boeken verslonden.’

 

Herontdekken

Dan vragen wij ons wel af wat Dennis gaat doen als zijn dochters later toch Barbies of de nieuwste Ipad willen. ‘We hebben nu ook geen Ipad en dat zijn ze gewend. Een keer in de week mogen ze uit de grote kast in de garage een spelletje kiezen en daar spelen ze de hele week mee. Het zijn kinderen hè, elke keer herontdekken ze weer hun speelgoed en zijn er blij mee. Ze krijgen voor hun verjaardag ook geen cadeautje maar mogen een uitje kiezen en daar zijn ze dolgelukkig mee. Lang van te voren zitten ze te bedenken waar ze naar toe willen en die voorpret is eigenlijk veel leuker.’

 

Dennis vond het tijd om na BNN tijd een andere weg in te slaan en vertelt wat hij nu graag doet. ‘Toen ik bij BNN stopte heb ik een lijst gemaakt wat me fantastisch leek om te doen. Daar stond design, architectuur, fotografie en regisseren op en dat heb ik in het begin allemaal gedaan. Maar waar ik het meest gelukkig van wordt en echt mijn bed voor uit kom is het inrichten en verbouwen van ruimtes. Daarnaast werk ik een paar dagen in de week aan format development bij mijn productiebedrijf en dat zijn allemaal dingen waar ik mijn creativiteit in kwijt kan. Maar in de camera praten als presentator? Die tijd is geweest.’

 

Wat is belangrijk?

Hoe je een minimalist wordt, gaat Dennis je niet vertellen in zijn boek. ‘Je moet vooral zelf uitmaken wat je wilt en hoe je het gaat doen. Het simpele feit dat er nu veel burn-out is of depressie komt door dat we te hard werken en overprikkelt raken. Je moet dus kiezen wat je wel toelaat in je leven en wat niet. Vroeger werkten mensen net zo hard alleen was er toen een natuurlijke klok die aangaf wanneer je moest stoppen. Nu is er constant vermaak en afleiding. Het begint dus bij jezelf om bewust te worden wat je belangrijk vindt. En dat betekent dat je dan maar een keer een feestje overslaat of niet naar die werk gerelateerde borrel gaat. Of dat je deze keer echt gezond gaat eten en bewust gaat leven. Het zelfde vraag ik me af bij spullen: heb ik het echt nodig of niet? Het geeft me een bron van vrijheid en inspiratie. ’

 

Bij Dennis gingen geleidelijk steeds meer spullen de deur uit. Het begon met kledingstukken, inmiddels heeft hij geen keukenkastjes meer nodig. Simpelweg omdat hij niks meer heeft om erin te doen. ‘Begin eens met het 30/30 principe: doe elke dag een ding de deur uit die je niet meer nodig hebt. De eerste dag één ding, de tweede dag twee dingen enzovoorts, tot je de laatste dag dertig dingen tegelijk wegdoet. Ik vind het een bevrijding want al die fysieke en mentale rommel is belastend voor je gezondheid.’

 

Extra werkdruk

Maar we kennen allemaal een overvolle agenda, een bureau vol met stapels, e-mails die binnen blijven stromen. Het belemmert je om die dingen te doen die je belangrijk vindt en wilt doen. En aan het einde van de dag denken ‘Wat heb ik precies gedaan’? Of het maar blijven uitstellen van lastige taken en veel last hebben van afleidingen? Professional organizer Mieke Kars van Lean Organizer zorgt voor structuur, overzicht en meer rust zodat jij veel efficiënter gaat werken.

 

Een aantal jaren geleden is er een onderzoek gedaan door het onderzoekinstituut TNO en het centraal bureau voor de statistiek waar uit de cijfers bleek dat 1 op de 7 last heeft van werkstress. Het is dan ook beroepsziekte nummer 1. De afgelopen 2 jaar is het aantal vrouwen die een burn-out hebben of hebben gehad gestegeven van 9.4 naar 15%! En dan hebben we nog een aantal sectoren waar men extra werkdruk ervaart, zoals de zorg en scholen. Maar ook als er een reorganisatie plaats vindt, komt er veel meer werk bij één persoon te liggen. En bedrijven waar het wel goed loopt, kunnen ze geen personeel vinden zodat de werkdruk ook hoog ligt.

 

Het grootste verschil met vroeger is dat er veel minder prikkels waren. Je kon niet ’s ochtend bij het ontbijt al je e-mail checken, de vele informatie die binnen komt met social media en ’s avonds werd je niet meer gestoord op je mobiel. Als je nu niet oplet gaat alles gewoon door, 24 uur per dag kan je bereikbaar zijn en daar zal je zelf voor moeten waken.

 

Zo stel je prioriteiten en structuur!

De juiste prioriteiten stel jezelf door zelf te bepalen wanneer je iets gedaan wilt hebben. Vaak hebben mensen een hele waslijst aan taken en beginnen ze met de makkelijkste taak, omdat je die lekker snel kan wegstrepen en je lijst korter wordt. Maar wat is je belangrijkste taak en dus de taak die je het eerste af wilt hebben? Daar begin je mee, direct in de ochtend (slik die kikker!). Ik leer mensen om tijdsblokken te creëren in hun agenda, waarin ze specifiek aan taken werken. En het gevoel dat je dan gedaan hebt wat jij wilde doen die dag wordt als erg positief ervaren. Privé is dat eigenlijk het zelfde. Als jouw prioriteit is om te sporten en je kies ervoor om 1x per week te sporten, dan creëer je ook een ‘tijdsblok’ sporten. En houd je daar ook aan. En dat kan je voor meer dingen doen, zoals een hobby of een project. Als je denkt ik ga het een keer doen, dan komt het er vaak niet van.

 

Hoe pak je die telefoonverslaving aan en minimaliseer je de tijd die je er op kwijt bent?

Meten is weten zegt men altijd en dat geldt ook voor hoeveel tijd je achter je mobiel zit. Bepaal eerst hoeveel tijd je kwijt wilt zijn aan je mobiel. En bedenk daarbij ook wat je anders met die tijd zou kunnen doen, iets wat je wellicht al heel lang wilt (b.v. sporten, tijd met familie en vrienden of een hobby). Met behulp van de app ‘Moment’  meet hoe lang je achter je mobiel zit en welke apps je graag gebruikt. Dit kan zeer verrassend en confronterend zijn. Verander je gedrag met je telefoon door bijvoorbeeld push berichten uit te zetten, je social media maar 1 of 2x per dag bij te werken en af ten toe gewoon je mobiel te negeren. En doe het gewoon, net zoals Dennis aan geeft, leg je mobiel gewoon weg en lees een keer een boek!

 

Drie gouden tips voor een betere balans in werk en privé.

In deze tijd waar alles maar door blijft gaan is het belangrijk om een goede balans te vinden tussen werk en privé. Het gaat om het balanceren en hierin keuzes te maken. Mieke’s gouden tips: Doe minder; hoe minder projecten of verplichtingen je hebt lopen hoe minder ballen je omhoog hoeft te houden. Maak een planning; maak een plan voor wat je echt wilt of moet doen, dan hoef je het alleen nog maar uit te voeren. Laad op; door te blijven doorhollen krijg je lichaam geen rust om op te laden. Doe dingen die jou energie geven!

 

Weg ermee, met dank aan Talkies Magazine, Dennis Storm en Mieke Kars