Wetenschappelijk bewezen: schrijven maakt gelukkig!

Schrijven maakt gelukkig – dat is de conclusie van zo ongeveer ieder psychologisch onderzoek naar de effecten van schrijven. Maar waarom maakt schrijven gelukkig? 

In de vorige column schreef ik het al: zorgen van je af schrijven heeft een helende werking. Schrijven over emoties of persoonlijke ervaringen lucht op en leidt tot een betere gezondheid. Door veel te schrijven zorgt ons brein op het lange termijn dat we bij stressvolle situaties minder van het stresshormoon cortisol aanmaakt. Negatieve ervaringen worden beter verwerkt, het verduidelijkt je gevoelens, je leert jezelf beter kennen en je verbetert je communicatie. Je vergroot je creativiteit, je gooit er een snufje efficiency bij et voilà: je gaat stappen vooruit. Het helpt zelfs je IQ te verbeteren volgens een recente studie van Harvard. Je herinnert je dingen beter, je maakt ruimte en bevordert zowel de linker- als de rechterhersenhelft te gebruiken.

Kies je Geluk

Autobiografisch schrijven

De Amerikaanse psychologieprofessor James Pannebaker (whats in a name?) onderzocht de helende werking tussen het verwerken van trauma’s en het opschrijven. Hij was een pionier op dat gebied en een inspiratiebron voor vele psychologen en neurologen die zich ook weer genen verdiepen in de relatie tussen schrijven en gezondheid. Wetenschapsjournalist ontdekte dat depressieve en andere psychische klachten verminderen wanneer we schrijven. ‘Wei schrijf benoemt vaak emoties en ordent ervaringen; dit heeft een stabiliserende werking op de geest.; Je schrijft dingen ook echt van je af in plaats van repeterende gedachten in je hoofd te laten malen.

Amerikaanse wetenschappers J.M. Smith en Arthur A. Stone deden verder onderzoek waaruit bleek datpatienten die tijdens het onderzoek schreven over hun stressvolle situaties in hun leven, vier maanden later aanzienlijke verbeteringen toonden in hun fysieke gezondheid.

Op langere termijn zagen ze de voordelen van expressief schrijven:

  • lagere bloeddruk
  • beter functionerend immuunsysteem
  • minder doktersbezoeken van weg stressgerelateerde klachten
  • beter werkgeheugen
  • betere lever en longfunctie.

In de VS zijn ze al razend populair en ook in Nederland en Vlaanderen zien we ze steeds vaker: gratitude journals, oftewel dankbaarheidsdagboeken. Deze persoonlijke schrijfboekjes passen perfect in het straatje van mindfulness, bullet journals en de grote behoefte om even stil te staan in deze drukke wereld. En van het bijhouden van zo’n dankbaarheidsdagboek blijken we nog écht gelukkiger te worden ook.

Een gratitude journal illustreert mooi hoe woorden op papier zetten onze emotionele toestand kan verbeteren. In een gratitude journal schrijf je iedere dag op waar je dankbaar voor bent. Bijvoorbeeld een goed gesprek met een vriendin of een aardig gebaar van een collega. Psychologiestroming Positive Psychology besteedt veel aandacht aan dankbaarheid. Onderzoeken tonen namelijk aan dat gevoelens van dankbaarheid mentale en lichamelijke gezondheidsvoordelen hebben en dat mensen die structureel aandacht geven aan dat waar ze dankbaar voor zijn, gelukkiger zijn dat mensen die dat niet doen. Het Engelse spreekwoord ‘Count your blessings’ bestaat dus niet voor niks.

Optimistischer, enthousiaster én vastberadener

Robert A. Emmons (wereldwijd leidend wetenschappelijk expert op het gebied van dankbaarheid) & Michael E. McCullough (psycholoog) deden al in 2003 onderzoek naar de werking van dankbaarheidsdagboekjes. Onderzoeksdeelnemers die iedere week vijf dingen opschreven waar ze dankbaar voor waren, bleken optimistischer vooruit te kijken naar de volgende week en het leven in het algemeen. Ook besteedden zij meer tijd aan sporten en hadden ze minder lichamelijke klachten. Deelnemers die iedere dag zo’n dagboekje invulden waren ook enthousiaster, vastberadener en alerter dan deelnemers die dat niet deden. Ze bleken behulpzamer te zijn én meer vooruitgang te boeken bij het behalen van hun persoonlijke doelen in vergelijking met de mensen die geen gratitude journal bijhielden.

Onze Queen of gratitude begon al 16 jaar geleden met het schrijven van haar gratitude journal, en ze vindt het naar eigen zeggen een van de belangrijkste dingen die ze in haar leven heeft gedaan. Kijk naar dit filmpje:

Maar zij is niet de enige, Kira Wiggins weet het ook heel mooi te vertellen in het volgende filmpje the healing power of writing.  

Door te schrijven benoem je je probeer, probeer je de woorden te vinden en laat je het los, het heeft een plek gekregen, en dat is het mooie: niet alleen een plek, het is verwerkt in je hersenen. Een volgende keer als je een soortgelijke ervaring hebt, weet je onbewustzijn terug te grijpen naar die ervaring en is gerustgesteld. Zo creëer je ruimte, zo creëer je vrijheid. Hoe zou het voor jou voelen om van je ballast verlost te zijn en de vrijheid te voelen?

Begin!

Wat heb je nodig?

– een pen.
– een schriftje.
– een lekkere stoel of een plekje voor jezelf waar je

rustig elke dag kunt lezen en overpeinzen.
– tijd, die je gaat maken. In ieder geval een kwar- tier per dag. Ruim elke dag een kwartiertje in – jij bepaalt wanneer.

Stel jezelf de volgende vragen:

Wat zou ik graag van me af willen schrijven?

Waar worstel ik precies mee?

Hoe kan ik daar mee omgaan?

Heb ik (traumatische) ervaringen die ik wegstop?

Wat drukt zwaar op mijn schouders?

Beschrijf je ervaring eens in detail:

Hoe zou ik er het beste mee om kunnen gaan?

Wat voor hulp zou ik kunnen gebruiken?

Wie zou me kunnen helpen?

Zou ik deze gebeurtenis een naam kunnen geven?

kan ik zo mijn schriftje dichtdoen en opgelucht adem halen?

Of is er iets dat ik nog kwijt wil?

Hoe voelt dit voor me?

Ga ik dit vaker doen als me iets dwars zit?

Ga ik ook een dankbaarheidsboekje beginnen? Geloof ik in het concept? Wat denk ik eigenlijk over mijn gezondheid en schrijven?

Dank je wel, je hebt er in ieder geval over nagedacht en ik geloof in de kracht van woorden, ik hoop dat het jou ook helpt. Wees lief voor je zelf,

Liefs, Esther

Past deze levensstijl wel bij je en wil je hier meer over lezen of weten hoe je elke dag hier aan kunt werken?  Ik help je, iedere dag, om je gedachten op papier te krijgen, issues te verwerken, je te helpen met goede voeding en leuke oefeningen om in beweging te komen en natuurlijk ook heel belangrijk: de motivatie en inspiratie. Spreekt dit je aan? Bestel dan mijn boekPluk je Geluk en leer in 30 dagen hoe je kunt genieten van een heerlijk leven – de kracht zit in jou!

Bron: Schrijven Magazine, Harvard, Oprah, Kira Wiggins