Worn to be wild!

Ik had deze week een gezellig interview met de bedenkers van Opposuits voor het SEAT Magazine…

Opposuits maakt pakken van hoge kwaliteit en met een mooie pasvorm. De pakken van Opposuits zijn allesbehalve standaard en zijn beschikbaar in fantastische kleuren en te gekke designs. Wat ontstond als een idee tijdens een reis door Azië is inmiddels uitgegroeid tot een wereldwijd merk vertegenwoordigd in meer dan 50 landen. Het basisprincipe blijft hetzelfde en zorgt voor het grote succes: kwaliteit tegen een betaalbare prijs en voor mensen met een eigen stijl die een statement durven te maken. Dat hun visie aanslaat blijkt wel uit het feit dat er wereldwijd veel volgers zijn met dezelfde humor, lef en stijl die de wereld een klein beetje opvrolijken met de eigenzinnige stijl en pakken van Opposuits.

 

Eigenaren/oprichters:

Guus Bakker (Productie en Financiën)

Jelle van der Zwet (Commercie)

Jasper Castelein (Productontwikkeling)

 

[intro]:

Jimmy Kimmel, James Cordon, Devin Taylor (NFL speler), Jim Carrey, Alice Cooper, Perez Hilton, trendsetters en modeshows op de Wendy Williams Show (best bekeken prime time talkshow) delen de eigenzinnige stijl van Opposuit. In Amerika een hype, in Nederland gerund door drie nuchtere, keihard werkende vrienden met dezelfde visie: zoveel mogelijk mooie pakken verkopen. Wij doken in hun wereld en delen de mooiste business tips met jou.

 

Jullie zijn hele drukke baasjes met fabrieken in China, verkooppunten overal in Europa en Amerika en een kantoor in New York: hoe ziet een gemiddelde werkdag er voor jullie uit?

 

Guus Bakker: ‘Tussen acht en half negen probeer ik op kantoor te zijn. Tot 1100 uur plan ik bij voorkeur geen meetings omdat ik dan overlap heb met de werkdag in China en daarmee dan snel kan schakelen. Daarnaast wil ik mijn mailbox eerst bijwerken, dat geeft een prettiger gevoel voor de rest van de dag. Na 1100 uur heb ik regelmatig meetings met onze CFO, Director of Operation of Production Manager. ’s Middags plan ik bij voorkeur meetings of calls met externe partijen. Na 1500 uur begint de werkdag van kantoor New York dus vinden er calls met Jelle en onze COO ter plekke plaats. Tussen zes en acht ‘s avonds plan ik twee uur family-time in waarna ik probeer even 30-45 minuten te sporten om vervolgens weer een paar uur achter mijn laptop te kruipen om verder te gaan met US gerelateerde zaken.’

Jelle Castelein: ‘Mijn werkdag begint thuis waar ik ’s ochtends door mijn mail heen ga om te kijken wat er ’s nachts allemaal is binnengekomen en wat daarvan opgepakt moet worden. Dan rijd ik na de files richting kantoor en ben ik er meestal rond een uur of tien. Dan gedurende de dag heb ik veelal meetings met mensen op kantoor en als er geen meetings zijn focus ik me op de werkzaamheden waar andere mensen op kantoor bij betrokken zijn zodat zij ook weer verder kunnen. ’s Avonds probeer ik met dan te focussen op meer creatieve werkzaamheden gezien het dan rustiger op kantoor is en er dus minder afleiding is wat gunstig is voor het creatieve proces.’

Jelle van der Zwet: ‘Ik reis veel in zowel Amerika als Europa voor afspraken, maar als ik thuis ben dan word ik wakker met ’n enorme hoeveelheid emails gezien het tijdverschil tussen Nederland en New York waar ik woon. Ik filter de urgente dingen eruit om op m’n telefoon of laptop te beantwoorden voordat ik van huis vertrek. Ik fiets dan in zo’n 25 minuten naar m’n werk tenzij het heel slecht weer is en tijdens het fietsen kan ik dan even rustig nadenken zonder achter m’n mobiel of laptop te zitten en natuurlijk te genieten van het uitzicht over de straten van New York. Op kantoor is het vaak ’n hectische dag met in de ochtend vaak calls met collega’s of klanten in Europa terwijl ik me in de middag dan vooral met Noord Amerikaanse klanten bezig houd. In de avond kan ik achterstallig werk of emails wegwerken op kantoor of thuis.’

 

Ondernemerschap, is dat aangeboren of aangeleerd, denk je?

 

Guus Bakker: ‘Beiden. Ik denk dat in ieder mens zit wel een (aangeboren) ondernemer schuil gaat maar dat het ondernemerschap er veelal pas uitkomt naar mate dit wordt gestimuleerd (aangeleerd) doordat er in de familie of omgeving ondernemers actief zijn.’

Jasper Castelein: ‘Eens met Guus. Als ik naar mezelf kijk had ik vroeger nooit gedacht dat ik eigen ondernemer zou worden. Maar naar mate ik ouder werd kwam ik meer en meer in contact met mensen die wel eigen ondernemer waren en ging ik vanzelf inzien dat dat voor mij ook prima zou kunnen werken.’

Jelle van de Zwet: ‘Ik denk dat de ‘drive’ aangeboren moet zijn, maar dat je ontwikkeling tot wel of geen goede ondernemer iets is wat je moet leren door fouten te maken en te kijken naar anderen.’

 

Wat maakt jou een goede ondernemer?

 

Guus Bakker: ‘Mijn twee compagnons. Ik kan me focussen op mijn sterke kanten en kan die hierdoor nog verder ontwikkelen.’

Jasper Castelein: ‘Nu moet ik natuurlijk ook zeggen dat mijn twee compagnons de reden zijn dat ik een goede ondernemer ben. Dus dat doe ik dan ook maar. Ik denk dat het belangrijk is dat je als ondernemer de eigenschap hebt dat je weet waar je krachten en zwakheden liggen. Ik durf voor ons drieën te spreken als ik zeg dat wij die eigenschap wel bezitten. Wij vullen elkaar daarin perfect aan waardoor ieder van ons zich kan focussen op zijn specifieke kwaliteiten.’

Jelle van de Zwet: ‘Wie zegt dat ik een goede ondernemer ben?’

 

Kunnen jullie stellen dat jullie je droom hebben nagejaagd?

 

Guus Bakker: ‘Ja, absoluut. Ik ben eigenwijs en avontuurlijk van aard en dit heb ik in OppoSuits beiden gevonden.’

Jasper Castelein: ‘Jazeker. Ik heb vroeger altijd al uitgesproken dat ik ooit iets wilde ontwerpen/maken wat wereldwijd gezien zou (kunnen) worden. Als je dan bekendheden als bijvoorbeeld Jimmy Kimmel, Tom Hanks en Floyd Mayweather in je product op tv voorbij ziet komen, komt dat wat mij betreft wel aardig in de buurt. Al zorgen zulke successen er dan natuurlijk ook wel weer voor dat je honger krijgt naar meer.’

Jelle van de Zwet: ‘Ik droomde vroeger eigenlijk nooit om later pakken-verkoper te worden, maar als ik had geweten dat ik nu ’n hele internationale business heb mogen opzetten met 2 vrienden waarbij ik veel mag reizen en zelfs voor werk in New York mag wonen gezien de hoeveelheid business hier en werk nooit als werk aanvoelt, dan had ik daar wel voor getekend, ja. Er zitten ook wel mindere kanten als in stress en werkdruk die erbij komen kijken, maar het kan niet alleen maar feest zijn natuurlijk.’

[streamer]

Je moet alleen wel de brutaliteit en doorzettingsvermogen hebben om het ook echt te doen.

 

Vanuit een oranje pak voor het EK voetbal is een hele business ontstaan. Dus er is een idee – en dan? Hoe hebben jullie het bedrijf opgestart?

 

Guus Bakker: ‘Hier ontstaat het verschil tussen mensen die dromen en mensen die doen. Wij horen bij de laatste categorie en zijn ‘gewoon’ de business gestart. Eerst wat geld bij elkaar sprokkelen, daarna een product bestellen en het vervolgens gaan verkopen. Logischerwijs had dit wel wat meer voeten in de aarde, maar in de basis is het wel zo simpel als dit.’

Jasper Castelein: ‘Bij het ontstaan van het idee is eigenlijk het creatieve proces al gestart. Nadat je besluit er daadwerkelijk mee aan de slag te gaan ga je echt de diepte in met dat proces. Daarin ga je met elkaar nadenken over hoe het product en merk eruit komt te zien. Wij hadden daarvoor relatief weinig tijd, maar vaak blijkt dat onder grote druk goede ideeën kunnen ontstaan. Dat is bij ons ook het geval geweest gezien het feit dat het product dat we nu verkopen nog steeds het product is dat we vijf jaar geleden hebben bedacht en geiïntroduceerd (met wat minimale aanpassingen).’

Jelle van de Zwet: ‘Mijn oude baas verklaarde me zo’n beetje voor gek om met zo’n ‘gek’ idee ontslag te nemen bij DTZ Zadelhoff waar ik een prima functie had. Ik dacht daar inderdaad anders over en geloofde enorm in het concept sinds dat we er op kwamen en we hadden eigenlijk vanaf de eerste dag al internationale plannen en dat is gelukkig ook zo uitgekomen. Zoals Guus zegt, zo ingewikkeld is het niet – zeker niet in de huidige tijd van online en hoe makkelijk het is om te reizen en internationaal te verkopen – je moet alleen wel de brutaliteit en doorzettingsvermogen hebben om het ook echt te doen.’

 

Hoe verklaren jullie zelf het enorme succes?

Guus Bakker: ‘Focus. We hebben een heel goed product bedacht maar hebben ons nooit af laten leiden door andere kansen die voorbij kwamen. Hierdoor kwamen we steeds verder met dit product waardoor zich steeds meer deuren openden.’

Jasper Castelein: ‘Positiviteit. Ons product en merk hebben een bepaalde positieve uitstraling. Het product / het ontwerp / de prijs / de kwaliteit dragen daar allemaal aan bij en zorgen ervoor dat mensen (zowel zakelijk als particulier) al snel enthousiast worden. En als klanten enthousiast zijn over je product is dat uiteindelijk het allerbelangrijkste. Wij kunnen zelf zeggen over ons product dat het leuk en goed is, maar als andere mensen dat zeggen krijgt het nog veel meer waarde.’

Jelle van de Zwet: ‘Combinatie van bovenstaande woorden, maar vooral ook van de uniekheid van het product en idee. We hebben een categorie gecreëerd die totaal nog niet bestond op deze manier en daar hebben we gebruik van gemaakt.’

 

Welke tip zou je elke ondernemer willen geven?

 

Guus Bakker: ‘Niet wachten maar beginnen. Je kunt niet alles van te voren bedenken en ondernemers zijn flexibel genoeg zich aan te passen indien de koers gewijzigd moet worden.’

Jasper Castelein:  ‘Verzamel goede mensen om je heen die kunnen adviseren over uiteenlopende zaken. Zowel binnen als buiten je onderneming. Het is belangrijk om te kunnen levellen met verschillende mensen over verschillende zaken. Ook al staat iemand in eerste instantie ver weg van jouw organisatie er zijn altijd wel paralellen te trekken wat er vervolgens voor kan zorgen dat je op een andere manier naar je onderneming kijkt.’

Jelle van de Zwet: ‘Goed om je heen te kijken en veel te reizen zodat je geïnspireerd wordt door nieuwe ideeën en business modellen die over de grens bijvoorbeeld al bestaan, maar nog niet in andere markten. Je hoeft niet altijd met ’n uniek product te komen om ’n eigen business te starten, je kunt ook bij de buurman kijken en het in je eigen markt dan nog beter doen en je eigen draai eraan geven.’

 

Waar ligt jullie focus nu op?

 

Guus Bakker: ‘Voor mij persoonlijk met name het structureren van de organisatie. Hard groeien is fantastisch maar de organisatie moet het wel kunnen blijven bijbenen. Met een mix van jong talent en enkele meer ervaren krachten lukt dit heel aardig.’

Jasper Castelein:  ‘Bij mij staat het uitdiepen van de creatieve strategie en identiteit bovenaan mijn lijstje. Ons merk groeit hard. Dat houdt ook in dat er meer en meer mensen bij ons bedrijf betrokken raken (in- en extern). Het is daarin belangrijk om ervoor te zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan met betrekking tot ons merk. Hetgeen we tot nu toe opgebouwd hebben is succesvol geweest en het is dus belangrijk dat te waarborgen. Tegelijkertijd is het uiteraard belangrijk om te blijven vernieuwen en verder te bouwen op de eerdere successen zodat je als bedrijf en merk niet stil blijft staan.’

Jelle van de Zwet: ‘Pakken verkopen aan retailers, zowel aan retail als online winkels en nieuwe markten openbreken. Dat kan ik het beste en zo specialiseren we ons alle drie op onze sterke kanten.’

 

Waar dromen jullie nog van met OppoSuits?

 

Guus Bakker: ‘Ik ben niet zo van het dromen maar doe liever.’

Jasper Castelein:  ‘Ik ben wel van het dromen. Er zijn meerdere dingen waar ik aan kan denken, maar het hebben van een eigen winkel in een stad als bijvoorbeeld New York zou wat mij betreft wel heel tof zijn.’

Jelle van de Zwet: ‘Nog meer pakken verkopen.’

 

 

Wat hebben jullie van het eerste grote geld gedaan/gekocht?

 

Guus Bakker: ‘Wij hebben hiervan voorraad gekocht. Dat leek ons slimmer dan een dure auto.’

Jasper Castelein:  ‘Guus gaat over de financiën, ik heb nog weinig van dat grote geld gezien om eerlijk te zijn. Wij stoppen het meeste geld terug in het bedrijf zodat we verder kunnen groeien en onze organisatie sterker kunnen maken.’

Jelle van de Zwet: ‘Ik wacht ook nog op Guus en het grote geld.’

 

Jullie hebben het vast razend druk. Waarin vind je ontspanning?

 

Guus Bakker: ‘In mijn gezin en sociale leven, maar dit is weleens lastig qua time management.’

Jasper Castelein:  ‘Als ik vrije tijd heb besteed ik die graag aan mijn vrienden en familie. Dat zorgt voor een goede afleiding en dat werkt ontspannend voor mij. Ik ga ook graag de natuur in zodat ik niet achter mijn computer kan kruipen en/of geen bereik op mijn telefoon heb zodat ik eigenlijk gedwongen wordt mezelf te ontspannen.’

Jelle van de Zwet: ‘New York ontdekken, voetballen in Central Park, af en toe ’n film kijken en uit eten/drinken gaan.’

 

Dit magazine staat in het teken van de SEAT Ibiza en die is geïnspireerd op Barcelona. Waar halen jullie de inspiratie voor de pakken vandaan? 

 

Guus Bakker: ‘Deze pass ik door naar Jasper.’

Jasper Castelein:  ‘Inspiratie haal je in mijn ogen overal vandaan. Het belangrijkste is dat je jezelf aanleert hoe je uit zoveel mogelijk verschillende zaken inspiratie kunt halen en die vervolgens kunt toepassen op je eigen merk of product. Als ik bijvoorbeeld een interessante reclame, billboard of foto voorbij zie komen denk ik vrij direct ‘hoe zou dat werken voor ons?’. En er ontstaat dan al snel een idee en dat kan dan uiteindelijk het startpunt vormen voor iets nieuws.’

Jelle van de Zwet: ‘Ik kijk vooral naar de verkoopmomenten en seizoenen waarin het nog meer voor de hand ligt dat de consument eventueel in ’n pak van ons zouden willen lopen. Dit soort perspectieven geef ik dan aan Jasper die met zijn team er iets in creëert als hij daar ook enthousiast over is.’

 

Welk pak is jullie persoonlijke favoriet?

 

Guus Bakker: ‘The Rudolph. Een geniaal idee van Jasper wat ons wereldwijd op de kaart gezet heeft.’

Jasper Castelein:  ‘PAC-MAN. Een stijlvol pak met een hele toffe print doordat het artwork van de videogame zich zeer goed leent voor ons product. Dit pak werd bij de introductie ook zeer goed ontvangen, ging het hele internet over, is gedragen door internationaal bekende celebrities en behoort ook nog eens tot onze bestsellers.’

Jelle van de Zwet: ‘Balloonarama. Een ballonnenpak die ik zelf bedacht had die totaal niet verkocht. Ik snap nog steeds niet waarom maar blijkbaar ’n enorm slecht idee. Ondanks dat, nog wel mijn favoriet.’

 

Tot slot: Is er verder nog iets dat jullie graag kwijt willen in dit interview?

 

Guus Bakker: ‘Nee hoor.’

Jasper Castelein:  ‘Ik ben nog op zoek naar een auto, dus als jullie nog iets hebben staan houd ik me aanbevolen.’

Jelle van de Zwet: ‘Dat de Marketing Manager zich mag melden bij mij. Het is voor ons geen probleem om een stuk of duizend pakken met SEAT logo’s te produceren voor de SEAT auto-verkopers wereldwijd of voor interne/externe SEAT evenementen/bijeenkomsten.’