Zo creëer je die Tefallaag!

Zo creëer je die Tefallaag!

Af en toe stoom afblazen is goed voor je, aan opgekropte emoties heb je niets. Ik heb een goede vriendin die ongeveer in dezelfde levensfase zit en bij haar mag ik af en toe een “klaagkwartiertje” inbouwen. Even lekker schelden over pubers, werk, relaties en alles wat ons indirect bezig houdt. Haar conclusie? Ik moet een dikkere Tefallaag aanbrengen!

 

In eerste instantie moest ik vreselijk hard lachen en dacht meteen terug aan die keer toen de huisarts een paar plekjes op mijn huid ontdekt had. Huidkanker was de conclusie en ik moest ze als de sodemieter laten verwijderen. Ik vroeg me toen al af wat de werkelijke betekenis van die aandoening naast te veel schadelijke zon als jong meisje was. Ik zocht de emotionele betekenis op in de lijst van ziektepatronen en hun mogelijke (!) emotionele betekenis en kwam er achter dat angst voor kritiek en de overdreven drang om te voldoen aan het plaatje me letterlijk en figuurlijk op bepaalde plekken opgevreten had. Het was een waarschuwing, althans, zo interpreteerde ik het. Deze emotionele ballast moest veranderen maar ik wist niet zo goed hoe. Ik moest letterlijk en figuurlijk een “dikkere” huid kweken door op een gezonde manier om te gaan met kritiek en de hang naar perfectionisme te minderen. Alleen: hoe doe je dat?

 

Ik heb voor jou een aantal tips op geschreven die mij enorm geholpen hebben zodat je kritiek of andere ballast als regendruppels op een nieuw Tefalpannetje van je af laat glijden. Met de bijbehorende schrijfoefeningen waar ik zo fan van ben. Zonder dat je een emotioneel geblokkeerd wezen wordt dat niets meer raakt, maar met een gezonde basis waarin je je grenzen aangeeft.

Here we go!

Tips:

 

  1. Ben je gestrest? Vast wel, we hebben heel wat op ons bordje. Als je gestrest bent en iemand is het ook nog niet met je eens of heeft kritiek dan heb je het gevoel dat je een flink potje zou willen janken of de boksbal in elkaar wilt schoppen. Of allebei tegelijk. Mediteren of yoga zou dan kunnen helpen, ze kunnen je tot rust brengen. Chi gong kan je ook daarbij helpen, en je ook helpen om wat sterker in je energie te gaan staan, wat krachtiger te worden.

 

  1. Wat voor dag of periode is het? Kijk eerst eens of je ongesteld moet worden of dat je een tekort aan iets hebt. Bij veel vrouwen kan het aan de hormonen liggen, dan komt de kritiek of commentaar extra hard binnen. Kijk ook of je hormonaal anticonceptiemiddel (de pil bijv.) bij je past. Er zijn dagen dat ik me on top of the world voel en alles aan kan (lekker veel testosteron in mn bloed) en er zijn dagen dat je alleen maar ‘boe’ hoeft te roepen en ik als een pudding in elkaar zak. Zoek uit wat jouw hormonale bioritme is en houd daar rekening mee.

 

  1. Het kan zijn dat je je eigenlijk allerlei onverwerkte issues hebt, of niet op je plek voelt op je werk of studie, of zelfs in je woonsituatie. Uitzoeken wat je nou eigenlijk wilt, veranderen van koers in je leven, dingen zoeken die je plezier geven, therapie, een spirituele cursus, er is van alles dat zou kunnen helpen. Zoek en lees wat bij je past en misschien is het raadzaam om eens een goed gesprek met een mentor, spirituele coach of psychologe in te plannen. Believe me, het helpt en brengt je zoveel fijne inzichten!

 

 

  1. Ben je hooggevoelig? Ten eerste wie bepaalt dat en ten tweede denk ik dat je allemaal wel eens een periode van hooggevoeligheid ervaart. HSP is een theorie van psychologe Elaine Aaron, dat sommige mensen veel gevoeliger zijn dan anderen, en tips over hoe je overeind kan blijven in zo’n drukke en soms harde wereld als je zelf zo gevoelig bent. Veel mensen die zelf vaak te horen krijgen dat ze zo overgevoelig zijn en dat er iets mis is met ze, of dat ze zich aanstellen, hebben een enorm gevoel van herkenning en thuiskomen als ze die boeken lezen, ontdekken dat je niet de enige bent, en dat er helemaal niets mis met je is. Kijk eens in de boeken of op het internet en kijk wat je er aan kunt doen.

 

  1. Beweeg je genoeg? Als ik niet voldoende beweeg of buiten ben, kan dat een grote invloed hebben. Het kan ook nog zijn dat je fysiek niet goed in je vel zit. Als ik zelf slecht eet of slecht slaap, ben ik veel gevoeliger als wanneer ik goed eet en slaap.

 

  1. Omgaan met kritiek. Neem even de tijd om de eerste golf van emotie voorbij te laten gaan. Tijd heelt alle wonden, reageer niet als je nog in je defensieve fase zit. Tel tot tien, of slaap er een nachtje over. En: nooit, nooit, nooit gelijk appen/bellen/mailen. Wacht minimaal een paar uur.

 

  1. Get the Context! Weet jij hoe iemand zich voelt die zijn kritiek uit? Misschien is hij/zij wel doodongelukkig, gestrest, boos, verdrietig, jaloers, afwezig of weet ik veel. Probeert deze persoon jou te kwetsen? Zet dan je Tefallaag op, want het zegt vaak meer over het persoon zelf die zijn/haar kritiek uit, dan over jou. Spiegelen noemen we dat.

 

  1. Neem afstand. Letterlijk en figuurlijk. Zie kritiek of commentaar als een voorwerp (bijvoorbeeld een klok) kijk er naar en leg het weg. Goh, als je het zo afstandelijk bekijkt, gaat het veel beter. Het gaat niet over jou, het gaat over ‘iets’ wat je doet en wat misschien inderdaad beter kan. Beschouw het als opbouwende kritiek en je leven wordt veel leuker.

 

  1. Perspectief. Bekijk het grotere plaatje. Hey schaker, nu ben jij aan de beurt! Als je het grotere plaatje ziet, dan is de kritiek slechts een onderdeel daarvan en maakt jou niet kapot, nee het ondersteund je juist om te bouwen aan een mooie toekomst. Als het nog niet mogelijk is om het grotere plaatje te zien, leid jezelf dan af door tijd door te brengen met een goede vriend, een fijne film te kijken of de gedachten weg te sturen.

 

  1. Zet het om in iets positiefs! Breng je tijd door met opbouwende positieve mensen, maak plannen en lach veel. Zorg goed voor jezelf door lekker naar buiten te gaan, goed te eten, veel sociale contacten te onderhouden en je liefde te geven aan de mensen, dieren of voor mijn part planten die het wel verdienen. Creeër en visualiseer die zogenaamde Tefallaag door een glazen bol over je heen te plaatsen zodat commentaar jou niet raakt. Schrijf voor jezelf op waar je grenzen liggen en wat je toestaat nadat je er afstand van genomen hebt. Wees blij dat je er iets positiefs mee gedaan hebt, je bent nooit te oud om te leren!

 

 

Schrijfoefening:

 

Welke kritiek raakt jou het meest?

Waardoor kun je echt in tranen uitbarsten?

Wat raakt jou nou echt?

Heb je misschien ook periodes wanneer je extra kritiekgevoelig bent?

Hoe zou je dit op kunnen lossen?

Welke tips ga jij toepassen?

Hoe creeer jij je Tefallaag?

Waar geef jij je grenzen aan?

Hoe laat jij dingen voortaan makkelijk los?

Hoe help jij jezelf het beste zonder emotioneel op slot te raken?

Zo creëer je die Tefallaag!

 

Wil je meer weten of zelfs uitvogelen hoe je die goede flow vasthoudt? Lees dan mijn boek Pluk je Geluk waarin ik je begeleid een heerlijk leven te leiden! bestel ‘m hier op Bol.com:

 

https://www.bol.com/nl/p/pluk-je-geluk/9200000086993436/?suggestionType=typedsearch&bltgh=0502bcb6-e5e9-4c53-bae5-45cbf95eb677.1.4.ProductTitle