Jouw reis naar zelfliefde

Jouw reis naar zelfliefde
Jouw reis naar zelfliefde - begint meteen!

Vaak ben je je eigen grootste criticaster. In het dagelijkse leven vergeten we soms de meest belangrijke persoon in ons leven: onszelf. Vaak stellen we hoge eisen en zijn we superkritisch naar ons zelf toe. Maar dat is helemaal niet nodig, in deze blog vertel ik je over de reis naar zelfliefde, en dat je echt wel een beetje mild en zacht voor jezelf mag zijn. Jij bent uniek, met al je sterke en minder sterke punten, en je mag er zijn. Dus omarm je welzijn en zelf jezelf op de eerste plaats.

We leggen vaak de lat heel hoog en verwachten veel van ons zelf. Op allerlei gebied moeten we uitblinken -of in ieder geval goed je best doen. Dat betekent fit zijn, gezond leven, je vriendinnen aandacht geven, je vader of moeder de gebruikelijke aandacht geven, scherp zijn op je werk, je kinderen goed opvoeden – en oh ja, ook nog een leuke partner zijn. Wanneer kom jij dan aan de beurt? Juist ja, waarschijnlijk aan het eind, als iedereen aandacht heeft gehad, gevoed en blij is. Dat is een mooi streven, alleen niet haalbaar. Het is niet elke dag kerst. En dan komt dat kritische stemmetje om de hoek kijken: ik moet nog de was doen en wat jammer dat ik die deadline niet gehaald heb, wat raar dat m’n vriendin nog niet geantwoord heeft op m’n appje en moet ik niet iets anders voor m’n zus d’r verjaardag kopen? Je wordt er moe van.

Mijn ervaring is dat als je jezelf op de eerste plaats zet, eigenlijk alles wel als een puzzel in elkaar valt. Want hoe vaak realiseer je je dat dingen zich ook vanzelf wel oplossen als je niet direct te hulp schiet? Heel vaak. Kijk, dat batterijtje van jou moet constant opgeladen worden maar loopt mega snel leeg als je je maar overal op ingaat. En daar heeft niemand wat aan. Alleen: hoe ga je dat doen? Zelfliefde klinkt zo hoogdravend maar betekent eigenlijk dat je jezelf op de eerste plaats zet en niet verliest in de dagelijkse drukte. Zelfliefde is een keuze. Een bewustzijn die jou verder helpt en rust geeft in je hoofd. Je hoeft er echt niet veel tijd voor te maken, maar het gaat je wel helpen om je beter in je vel te voelen. Ken je het gevoel als je iets heel leuks gedaan hebt? Dat alles daarna wel meevalt en je de rottige klusjes makkelijker doet? Zo werkt het precies met zelfliefde. Als jij eerst iets doet waardoor je jezelf heel lekker en goed voelt, dan vind je het helemaal niet zo moeilijk om ook nog even dat lastige telefoongesprek te voeren. Dus maak nu je keuze om aan je reis naar zelfliefde te beginnen, ik geef je hierbij wat tips:  

Luister naar je zelf: iedereen heeft een unieke cadans in het leven. Het is tijd om die te ontdekken, er naar te luisteren en te omarmen. Sta stil bij wie je werkelijk bent, zonder jezelf te verliezen in de verwachtingen van anderen. Zelfliefde begint bij het luisteren naar je eigen behoeften. Dat doe je door de stilte op te zoeken en je echt af te vragen wat je wilt en waar je zin in hebt.

Zie je fouten als leermomenten: We maken allemaal fouten. Zie deze niet als tekortkomingen, maar eerder als leermomenten. Het is oké om te struikelen, zolang je maar opstaat en doorgaat met waar je mee bezig was en veroordeel jezelf niet. Is het niet gelukt? Dan misschien de volgende keer wel, of kom je er achter dat dit niet helemaal is wat je wilt.

Zelfreflectie: Neem regelmatig de tijd voor zelfreflectie. Begrijp je emoties, ontdek wat je echt gelukkig maakt, en werk aan het loslaten van negatieve overtuigingen die je welzijn belemmeren. Zoals gezegd: je bent je eigen grootste criticaster: maar is het terecht? Schrijf het eens op, dat helpt om goed de balans op te maken en als je je gedachten terugleest, besef je vaak dat je inderdaad wel heel kritisch bent op jezelf. Het mag echt wel iets milder. Niemand heeft jou het opgelegd om aan bepaalde verwachtingen te voldoen, behalve jezelf. Weeg zorgvuldig af of het wel bij je past en je gelukkig maakt. Als het graag wilt en je gelukkig maakt, ga er dan voor!

Wees gewoon lief voor jezelf: Stel je voor dat je jezelf behandelt zoals je je beste vriend(in) zou behandelen. Wees je eigen supporter in plaats van je grootste criticus en praat positief tegen jezelf in plaats van jezelf af te kraken. Praat liefdevol tegen jezelf. Gebruik positieve affirmaties om je zelfbeeld te versterken. Herhaal regelmatig woorden als “Ik ben genoeg” of “Ik verdien liefde en geluk.”

Doe waar je blij van wordt. Ga eerst eens doen waar je super blij van wordt en waar je van gaat stralen. Als jij ’s morgens blij wordt van een half uurtje yoga en een kop thee, dan sta je een half uur eerder op en doe je dat. Als jij overdag lekker een uur buiten wilt gaan wandelen met je hond, doe je dat. Wil jij ’s morgens lekker in je dagboek schrijven? Dan doe je dat. Maak dat een momentje voor je zelf. Het is een heerlijke start en je zorgt gelijk goed voor jezelf, je vermindert stress en zorgen. En is iemand het daar niet mee eens? Jammer dan, dit is even jouw tijd.

Grenzen stellen: Leer ‘nee’ te zeggen wanneer dat nodig is. Het is essentieel om grenzen te stellen en je energie te beschermen. Zeg ja tegen dingen die je vreugde brengen en nee tegen zaken die je energie wegnemen.

Geef jezelf de ruimte om te groeien: Net zoals een bloem de tijd neemt om te bloeien, heeft ook jouw groei tijd nodig. Sta jezelf toe om te groeien en te evolueren op jouw eigen tempo. Geef jezelf de ruimte om te zijn wie je bent.

Leer loslaten: Laat negatieve gedachten en zelftwijfel los. Herinner jezelf eraan dat je niet perfect hoeft te zijn. Accepteer jezelf met al je eigenaardigheden en wees mild voor jezelf.

Vier elke stap vooruit: In plaats van te focussen op grote doelen, vier de kleine overwinningen. Elke stap vooruit, hoe klein ook, is een reden tot een klein feestje. Geef jezelf een schouderklopje, trakteer jezelf op appeltaart of een mooi tijdschrift en erken je eigen groei.

Gezonde levensstijl: Zorg goed voor je lichaam. Eet gezond, beweeg regelmatig en zorg voor voldoende slaap. Een gezonde levensstijl draagt bij aan zowel fysieke als mentale zelfliefde. En je mag jezelf best verwennen: gun jezelf die luxe van zelfverwennerij. Koop die speciale bodylotion, serum of parfum, plan een ontspannende spa-dag, of geniet gewoon van een rustig moment met je favoriete boek.

Creëer een positieve omgeving: Omring jezelf met positiviteit. Kies voor mensen, activiteiten en omgevingen die jou inspireren en energie geven. Een positieve omgeving is een krachtige stimulans voor zelfliefde.

Dagelijkse zelfzorgroutine: Creëer een dagelijkse routine voor een beetje zelfliefde. Het kan iets eenvoudigs zijn, zoals een rustgevend bad, meditatie, een boek lezen of een wandeling in de natuur. Geef jezelf de tijd om te ontspannen en op te laden.

Zelfliefde is geen eindbestemming, maar een keuze. Een reis die constant evolueert. Het vraagt om bewustzijn, mildheid, en vooral, de bereidheid om van jezelf te houden, precies zoals je bent. Je verdient het om liefdevol behandeld te worden, door niemand anders dan jijzelf. Heb jij nog goede ideeën voor jouw reis naar zelfliefde? Deel ze dan hier, ik ben heel benieuwd naar jouw tips!

Ben je benieuwd hoe je je leven nog beter in balans kunt brengen? Neem dan eens een kijkje in mijn boek Pluk Je Geluk, een boek waarin je dichter bij jezelf en bij je eigen geluk komt te staan, door je lichamelijke, psychische en spirituele kant in balans te brengen met behulp van mooie oefeningen, voeding, tips en adviezen.

In ongeveer een maand leer je jezelf gezond en mentaal sterk te maken door een lifestyle te creëren die bij jou past, met de juiste voeding en balans voor lichaam en geest. Elke dag krijg je een schrijfoefening, een overdenking, een training en een gezond recept om je energie, zelfvertrouwen en positiviteit mee te geven.

In dit boek schrijf je zelf je eigen recept waar jij gelukkig van wordt en dat straal je uit. Niet te streng, niet te gek en bruikbaar in je eigen leven – jíj schrijft het recept dat bij jouw mooie leven past!

 

 

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

vijf × twee =